1e lijns beleidsproducten

I Sociale basisvoorzieningen

670 en 621 Algemene voorzieningen Wmo

Doelstelling

Er is in Apeldoorn een fijnmazig netwerk van algemene voorzieningen dat vrij toegankelijk is voor inwoners met ondersteuningsbehoeften. Voorbeelden zijn: ontmoeten, dagbesteding en cliëntondersteuning.
De algemene voorzieningen kunnen ook onderdeel uitmaken van het ondersteuningsplan.

Verder zijn er voorzieningen om maatschappelijke deelname door minderheden te bevorderen.

Prestaties

Het instellingsgerichte subsidiesysteem is in 2015 omgebouwd naar een subsidieregeling gericht op functies waardoor nieuwe innovatie en samenwerking wordt gestimuleerd. Het palet van algemene voorzieningen werkt preventief ten opzichte van maatwerkvoorzieningen zodanig dat deze laatste binnen de begroting blijven. De komende jaren wordt ingezet op het verhogen van de effectiviteit van de algemene voorzieningen.

De focus van de voorzieningen voor minderheden ligt op communicatie.

714 Openbare gezondheidszorg

Doelstelling

De GGD Noord- en Oost Gelderland voert de taken uit de Wet Publieke Gezondheidszorg uit zodanig dat iedereen een gelijke kans heeft op een optimale gezondheid;

Bovenop deze wettelijke taak voorziet de GGD in projecten om alcoholgebruik te verminderen zodanig dat blijvend hersenletsel bij m.n. jeugdigen wordt voorkomen.

Prestaties

Het voorkomen of vroegtijdig op te sporen van ziekten en het bevorderen van de gezondheid door voorlichting over gezondheidsrisico’s als o.a. alcohol en overgewicht.

III Tweedelijns ondersteuning

661 Maatwerkvoorzieningen natura materieel Wmo

Doelstelling

De gemeente verstrekt woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en vervoersvoorzieningen zodanig dat mensen zelfstandig kunnen wonen en zich in huis en in de omgeving zo zelfstandig mogelijk kunnen verplaatsten. Bij de verstrekking van deze voorzieningen worden ook de eigen oplossingsmogelijkheden en die van het sociale netwerk van de burger meegewogen.

Prestaties

Via een contract hulpmiddelen inkopen die afgestemd zijn op de beperkingen van de cliënt, zodanig dat deze in staat is een zelfstandige huishouding te voeren of andere mensen te ontmoeten. Omdat deze voorzieningen altijd via een beschikking worden geregeld kunnen de financiële voortgang en volumes gemeten worden en via tussenrapportages kan bijgestuurd worden.

Zie product 667/671.

Nieuwe ontwikkelingen

Stuurgroep Zorg: verlagen budget woningaanpassingen

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 3e. Voor een inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar Bijlage 4.1.

662 Maatwerkvoorzieningen natura immaterieel Wmo

Doelstelling

Deze functie bevat de maatwerkvoorzieningen gericht op ondersteuning bij het wonen en leven. Het betreft hier de bouwstenen wonen (waaronder spoedopvang, logeeropvang, respijtopvang) en hulpverlening (waaronder individuele begeleiding, dagbesteding, regie op een gestructureerd huishouden).

Prestaties

Via een raamovereenkomst bouwstenen inkopen, zodanig dat de cliënten de passende ondersteuning ontvangen.
Omdat deze voorzieningen altijd via een beschikking worden geregeld zal de voortgang gemeten worden en via tussenrapportages kan desgewenst bijgestuurd worden.
Het verstrekken van een Inkomensbijdrage huishoudelijke hulptoelage (HHT) aan mensen met een laag inkomen die deze huishoudelijke hulp nodig hebben en dit niet (geheel) zelf kunnen betalen.

Via de gemeentelijke collectieve aanvullende verzekering kunnen de eigen bijdragen voor maatwerkvoorzieningen gedeclareerd worden. Vanaf 2015 komt de centrale inkomensgrens te vervallen waardoor een bredere doelgroep waaronder chronisch zieken en gehandicapten zich kan aansluiten.

672 Maatwerkvoorzieningen PGB Wmo

Doelstelling

Met het PGB maken wij optimale keuzevrijheid mogelijk voor het geval dat een voorziening in natura niet tot het gewenste resultaat kan leiden. De cliënt kan dus kiezen, onder voorwaarden, of hij/zij de zorg in natura of als persoonsgebonden budget (PGB) beschikbaar wil ontvangen.

Prestaties

Inhoudelijk: zie onder de nummers 661, 662 en 667. De administratieve afhandeling van de PGB’s wordt uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank.

IV Bescherming en veiligheid

663 Opvang en beschermd wonen GGZ Wmo

Doelstelling

Deze maatwerkvoorziening wordt geleverd indien de combinatie van eigen kracht, netwerk, vrijwilligers, informele zorg en algemene voorzieningen voor de cliënt onvoldoende is om zijn of haar leven zelfstandig vorm te geven, zie product 667. Op deze manier krijgen de meest kwetsbare burgers de ondersteuning die ze nodig hebben.

Doel is de door- en uitstroom bevorderen waardoor de doelgroep zo zelfstandig mogelijk kan blijven functioneren. Hiervoor is ketenregie nodig.

Bijzonder bij deze taak is dat de rol van de gemeente Apeldoorn, die voor 1 januari 2015 als centrumgemeente fungeerde, in een aantal jaren moet worden afgebouwd. Het betreft de gemeenten uit de regio ‘Regionaal Kompas Oost Veluwe’ (Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde en Voorst). Het oorspronkelijke Regionaal Kompas is komen te vervallen en gaat op in dit onderdeel voor dezelfde gemeenten. De gemeenten hebben op bestuurlijk niveau aangegeven te willen blijven samenwerken. De nieuwe samenwerking ten aanzien van de maatwerkvoorzieningen heeft geleid tot het gezamenlijk afsluiten van een raamovereenkomst.

Prestaties

Bij betrokken zorgaanbieders, via een raamovereenkomst, wonen c.q. verblijf bouwstenen inkopen zodanig dat de cliënt zo zelfstandig mogelijk kan deelnemen aan de samenleving.

Om de gewenste doorstroom naar ander aanbod te regelen zal een convenant worden gesloten met de desbetreffende aanbieders over de transformatie naar meer ambulante begeleiding.

Nieuwe ontwikkelingen

Financiële ontwikkelingen beschermd wonen en maatschappelijke opvang

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 3.

Vrouwenopvang en huiselijk geweld

Doelstelling

Het bestrijden van geweld in afhankelijkheidsrelaties door inzet op het voorkomen en het signaleren ervan en door het (acute) beschermen en ondersteunen van slachtoffers, zodanig dat het geweld snel stopt en slachtoffers een leven zonder geweld kunnen opbouwen.

Apeldoorn fungeert voor de uitvoering van deze taak als centrumgemeente voor veertien gemeenten uit de regio.

Prestaties

In 2015 bezien of en zo ja hoe de huidige regeling vanaf 1-1-2017 geïntegreerd kan worden in de algemene en maatwerkvoorzieningen en hoe (de financiering van) het beleidsveld zich verhoudt tot de regionale afspraken met gecertificeerde instellingen in het kader van jeugdzorg.
Door ketenaanpak wordt de doorstroming van de opvang naar zelfstandig wonen zodanig georganiseerd dat wachtlijsten worden voorkomen.

Het regionaal advies meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (AMHK) is onderdeel van Veilig Thuis.

V Eigen bijdragen

667/677 Eigen bijdragen

Doelstelling

Eigen bijdragen in de kosten van de maatwerk worden geheven over alle maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten.   

Prestaties

Het innen van de eigen bijdrage voor alle maatwerkvoorzieningen verloopt via het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Nieuwe ontwikkelingen programma 7 (totaal)

Financiële ontwikkelingen Wmo lokaal

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 3.

Innovatie Zorg en Werk

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2a.

Stuurgroep Zorg: stelpost Wmo en budget monitoring

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 3e. Voor een inhoudelijke toelichting verwijzen we u naar Bijlage 4.1.

-- no match --

II Eerstelijns ondersteuning

671 Eerste lijnloket Wmo

Doelstelling

De gemeente informeert, adviseert, verwijst, regisseert en beschikt aan de hand van de resultaatafspraken uit het ondersteuningsplan zodanig dat de burger passende ondersteuning krijgt gericht op zo zelfstandig mogelijk leven en meedoen aan de samenleving.
De gemeente heeft een toegankelijk Wmo loket dat samen met de sociale wijkteams burgers informeert en adviseert bij ondersteuningsvragen.
Het Wmo-loket zal de komende jaren nodig hebben om uitvoering van de nieuwe taak continue te verbeteren. Dit betekent monitoren, evalueren, bijscholen en keuzes maken.

Zie verder onder de producten 661, 662 en 667.

Prestaties

De wettelijke proceseisen worden efficiënt en effectief uitgevoerd zodanig dat de cliënt adequaat is geholpen. Complexe casuïstiek bij volwassenen en gezinnen wordt geregisseerd vanuit de Sociale Wijkteams zodat integrale hulpverlening mogelijk is en sneller en adequater hulp geboden kan worden.
De uitkomsten van de klachten en bezwaarschriften worden gebruikt als input om de dienstverlening te verbeteren en het beleid aan te passen.
Het totaal aan maatwerkvoorzieningen blijft binnen de begroting. Hiertoe verzorgt het team Realisatie de factuurcontrole en -betaling van de Wmo maatwerkvoorzieningen en die voor de jeugdzorg.