1e lijns beleidsproducten

420 Basisonderwijs, excl. onderwijshuisvesting (openbaar en bijzonder)

Doelstelling:

De doelstelling is om kwalitatief goed onderwijs te bieden in de wijken en dorpen binnen de gemeente Apeldoorn, zodanig dat iedereen kansen krijgt om zicht te ontwikkelen. Hiertoe wordt de samenwerking tussen de gemeente en de schoolbesturen geïntensiveerd.

Prestaties

  • Met de schoolbesturen wordt een Lokale Educatieve agenda opgesteld waarin afspraken staan over onder meer krimp en het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim;
  • Afspraken rondom informatie, advies en doorverwijzing worden met de schoolbesturen gemaakt in het kader van passend onderwijs en jeugdzorg;
  • De doorgaande leerlijn tussen scholen richting de arbeidsmarkt wordt gestimuleerd in de projecten stagestad en het techniekpact;
  • Maximale toegankelijkheid (nabijheid) van basisonderwijs, in het bijzonder in de dorpen.

421, 431, 441, 480 (deels) Basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs, onderwijshuisvesting (openbaar en bijzonder)

Doelstelling:

Het gaat om voldoende en kwaliteitsvolle onderwijshuisvesting ten behoeve van een inspirerende leeromgeving, zodanig dat er een evenwichtige spreiding van de scholen over de wijken blijft.
De kwaliteit van de gebouwen richt zich in het bijzonder op het in stand houden van de kwaliteit van de scholen via renovatie of vervangende huisvesting. De gemeente heeft hierbij een gedeelde verantwoordelijkheid met schoolbesturen. De rol van de schoolbesturen bij onderwijshuisvesting neemt toe door decentralisatie van het buiten onderhoud.

Prestaties

  • Het voorzien en in stand houden van voldoende onderwijsvoorzieningen;
  • Het voorzien en in stand houden van gymnastieklokalen;
  • Renovatie van circa 20 gymnastiekaccommodaties die meer dan 40 jaar oud zijn;
  • Het opstellen van leerlingenprognoses waarmee inzicht verkregen wordt in de spreiding van voorzieningen.

480 Overige onderwijsaangelegenheden

Doelstelling

Doelstelling onderwijskansen:
Wij willen de jeugd voldoende onderwijskansen bieden zodanig dat stagnaties in de doorlopende leerlijn worden tegengegaan.

Doelstelling onderwijsdeelname:
Wij willen dat ieder kind tot 18 jaar deelneemt aan het onderwijs en de school regelmatig bezoekt. Wij doen dit zodanig dat:

  • Zoveel mogelijk jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie behalen en daardoor hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten;
  • Voortijdige schoolverlaters worden toe- of teruggeleid naar opleiding en/of werk of waar nodig passende zorg.

De meldingsbereidheid van verzuim is toegenomen. Dit is positief, maar leidt ook tot meer casussen. Gekoppeld aan een afname van de formatie betekent dit dat er meer wordt gericht op de wettelijke taken en minder op preventie en nazorg.

Prestaties

Prestaties onderwijskansen:

  • Het leveren van een toereikend aanbod van voorscholen;
  • Het vergroten van deskundigheid van pedagogische medewerkers van voorscholen zodat zij in staat zijn achterstanden te signaleren en passende leermethoden te bieden;
  • Het realiseren van een doorgaande lijn tussen voorschool en basisschool;
  • Het inrichten en uitbreiden van intensieve taalklassen voorzieningen verlengde schooltijd.

Prestaties onderwijsdeelname:

  • Het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim;
  • Het voorkomen en bestrijden van voortijdig schoolverlaten;
  • Het terugleiden van jongeren naar onderwijs of arbeidsmarkt;
  • Het onder voorwaarden bekostigen van vervoer van en naar school.

Bron: eigen administratie

530 Sport (schoolzwemmen)

Doelstelling

Wij willen kwetsbare en hulpbehoevende kinderen in het speciaal onderwijs voldoende kansen bieden voor bewegingsonderwijs. Daarom stellen wij deze kinderen in de gelegenheid om deel te nemen aan schoolzwemmen.

Prestaties

  • Het mogelijk maken van schoolzwemmen voor de meest kwetsbare en hulpbehoevende kinderen in het speciaal onderwijs door financiële bijdragen.

650 Kinderopvang (peuterspeelzaalwerk)

Doelstelling

Wij streven naar goede voorzieningen voor kinderopvang en peuterspeelzaalwerk zodanig dat wordt voldaan aan de door de wetgever gestelde kwaliteitseisen.

Prestaties

  • Een up-to-date Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk (LRKP);
  • Risicogestuurd toezicht: meer waar nodig, minder waar mogelijk;
  • Jaarlijkse inspectie van de geregistreerde voorzieningen;
  • Aanpassing gemeentelijk handhavingsbeleid aan wijziging wet- en regelgeving.

670 Algemene voorzieningen jeugd

Doelstelling

Wij willen jeugdige inwoners kansen geven om mee te doen eventueel met enige ondersteuning en wij willen kwetsbare jeugdige inwoners een vangnet bieden. Wij doen dit zodanig dat de voorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn (geen beschikking nodig). Het is belangrijk een breed aanbod te hebben, ook om afschaling van zwaardere en duurdere vormen van zorg mogelijk te maken.

Prestaties

  • Faciliteren van mogelijkheden voor ontmoeting en ontspanning;
  • Stimuleren van vrijwillige inzet voor en door jeugd- en jongeren;
  • Het begeleiden, ondersteunen en opvangen van dakloze en/of kwetsbare jongeren zodat zij weer actief deel kunnen nemen aan de maatschappij;
  • Verminderen van jeugdoverlast door hinder van (risico)jongeren en jeugdgroepen door de inzet van jongerenwerkers op straat;
  • Voorkomen van jeugdprostitutie en seksuele uitbuiting van jongeren door verstrekken van informatie, advies op scholen en delen van kennis waardoor signalering toeneemt.

671 Eerste lijnsloket jeugd

Doelstelling

Wij ondersteunen inwoners bij het gezond en veilig opvoeden en opgroeien van hun kinderen zodanig dat:

  • Preventie voorop staat;
  • Waar mogelijk lichte zorg wordt geboden en waar nodig zware zorg.

In 2015 heeft het CJG de nieuwe taken rondom besluiten tot (niet vrijtoegankelijke) zorg. Het is belangrijk om het CJG in 2016 verder te professionaliseren en voor te bereiden op de komst van de jeugdgezondheidszorg

Prestaties

  • Het geven van informatie en advies aan opvoeders en jongeren op de 4 inlooppunten en via spreekuren bij huisartsen;
  • Zorgen voor een adequaat aanbod aan lichte opvoedingsondersteuning in de wijken;
  • Verbinden van de preventieve zorg met de voorschoolse voorzieningen en het onderwijs;
  • Beslissen over (niet vrijtoegankelijke) zorg
  • Vroegtijdige signalering van zorgen rondom kinderen en jongeren (verwijsindex);

Bron: Onderzoeksrapport CJG imago-onderzoek 2014.

672 Individuele voorzieningen PGB jeugd

Hierin worden alle persoonsgebonden budgetten (PGB’s) benoemd die worden verstrekt op grond van de Jeugdwet. PGB’s lopen via de Sociale Verzekeringsbank via trekkingsrecht.

Doelstelling

Kinderen en gezinnen ontvangen de hulp die past bij hun gezinssituatie.

Prestaties

  • Verstrekken van PGB’s wanneer er geen zorg in natura kan zijn;
  • Adequate wijze van gegevensuitwisseling met sociale verzekeringsbank om fraude te voorkomen.

682 PGB Wmo en jeugd progr 5

Deze functie bevat de individuele voorzieningen in natura. Het betreft alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele voorziening worden aangemerkt. Dit zijn vormen van jeugd- en opvoedhulp, jeugd-ggz, zorg aan kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking, begeleiding, persoonlijke verzorging, kortdurend verblijf voor de doelgroep 18- en jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp).

Doelstelling

Waar kinderen niet gezond en veilig opgroeien bieden wij adequate ondersteuning zodanig dat de situatie hanteerbaar wordt voor de jeugdige en het gezin. Gelet op de bezuinigingen die het rijk doorvoert is de opgave om de kosten voor deze zorg te beperken. Onder meer door een goed preventief veld en een stevige toegang.

Prestaties

  • Zorgen voor een adequaat aanbod aan jeugdhulp en voorzieningen (zoals spoedeisende zorg, Veilig Thuis, voortgezette diagnostiek, jeugdbescherming/reclassering);
  • Voorzien in een voldoende aanbod aan plaatsen in jeugd GGZ, jeugd LVG en jeugdzorgplus;
  • Goede samenwerkingsafspraken met onder meer onderwijs, huisartsen, Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming, gecertificeerde instellingen;
  • Voorzien in een adequate wijze van gegevensuitwisseling.

683 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd

Deze functie omvat alle uitgaven die worden gedaan om de veiligheid van het kind te verbeteren en de uitgaven aan opvang, voor zover ze de doelgroep 18- betreffen. Dit laatste gaat om bijvoorbeeld maatschappelijke opvang, huiselijk geweld, regionale instellingen beschermd wonen (RIBW’s) en programma’s omtrent verslaving (voor zover het de doelgroep 18- betreft). Dit zijn dure vormen van zorg met bijbehorende financiële risico’s.

Doelstelling

Zorgen dat kinderen gezond en veilig opgroeien en niet worden belemmerd in hun ontwikkeling en voorkomen dat jongeren voor hun omgeving of zichzelf een gevaar vormen.

Prestaties

  • Bieden van begeleiding aan jongeren met meervoudige problemen;
  • Voorzien in een voldoende en adequaat aanbod.

687 Wettelijke ouderbijdrage ind.voorzieningen jeugdzorg

Doelstelling

Bij het opstellen van de MPB 2015-2018 was het feit dat er een ouderbijdrage wordt gevraagd bekend (conform jeugdwet). De regeling omtrent de ouderbijdragen was echter nog niet uitgewerkt. Wij hebben toen op basis van de uitvraag onder aanbieders naar zorgvorm, een raming gemaakt van de baten. Deze raming is vergeleken met de macrobedragen die voor de ouderbijdragen waren begroot (voor Apeldoorn gemiddeld 1% van dit bedrag). Dit bedrag is macroniveau neerwaarts bijgesteld, onder meer doordat er meer uitzonderingsposities zijn geformuleerd waarbij er geen ouderbijdragen mag worden geïnd. De (te hoge) raming van de baten waren in Apeldoorn toen al in de boeken opgenomen.
Een tweede argument waarom de inkomsten achterblijven heeft te maken met de discussie rondom het wel of niet verstrekken van BSN-gegevens, zorgvorm en NAW gegevens op de factuur. Ook zijn er ICT vraagstukken, bijvoorbeeld rondom het VECOZO knooppunt. Dit alles zorgt ervoor dat de facturatie achterloopt. Dit heeft nadelige invloed op de hoogte van de gelden die nu bij de gemeenten binnenkomen. Feitelijk zou er dus een grotere geldstroom vanuit het CAK naar de gemeente moeten zijn gegaan. Wij hebben het CAK gevraagd om inzicht in de omvang hiervan, maar dat hebben zij nog niet kunnen bieden.
Het derde argument is dat het wij - mede op verzoek van de raad  - besloten hebben om voorlopig geen ouderbijdragen te heffen voor zorgvormen zoals bijvoorbeeld dagbesteding/dagbehandeling. Het financiële effect hiervan is overigens gering in vergelijking met ouderbijdragen die voortkomen uit de 24 uurs zorg/residentiële zorg.
Ruim 100 gemeenten voeren de regeling rond de ouderbijdrage nu niet uit. Het rijk zal mede op basis van de landelijk spelende vraagstukken na de zomer met een advies komen hoe we met ouderbijdragen om moeten gaan. Op basis hiervan kan de gemeente de koers bepalen en de werkwijzen met het CAK afstemmen.

715 Gezondheidszorg jeugd

Doelstelling

Voorkomen en vroegtijdig opsporen van gezondheidsproblemen van jongeren en hen ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. De raad heeft een motie aangenomen waarmee zij oproept de iJGZ zo spoedig mogelijk binnen de Stichting CJG onder te brengen. Wij streven ernaar dit per 1 januari 2017 te effectueren.

Prestaties

  • Voldoende aanbod van voorzieningen op het gebied van jeugdgezondheidszorg;
  • Gedifferentieerd aanbod JGZ, aansluitend bij de vraag van cliënten.

Nieuwe ontwikkelingen programma 5

Financiële ontwikkelingen objectief verdeel model Jeugd.
Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 3.