Toelichting doorrekening Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA)
- Inleiding
Ten opzichte van de vorige BROA-doorrekening in de MPB 2015-2018 is de enige toevoeging het startbudget Tunnel Laan Van Osseveld ad € 0,6 mln. Vanuit de algemene dienst is een storting gedaan van € 0,475 mln in de BROA om de reserve niet negatief te laten lopen.
- Financieel-technische actualisatie meerjarendoorrekening BROA
2.1 Financieel technische actualisatie
De BROA is in het kader van de BBB 2016-2019 in financieel-technische zin geactualiseerd. Hierbij zijn de rekeningcijfers 2014 verwerkt. Deze actualisatie heeft plaatsgevonden onder handhaving van bestaand beleid, conform de door de raad laatst vastgestelde BROA (MPB 2015-2018).
Per project is nagegaan
- wat er moet gebeuren met in 2014 niet bestede budgetten;
- in hoeverre de fasering van de opgenomen budgetten over de verschillende jaarschijven op basis van actuele inzichten bijgesteld moet worden. De vertraging in de uitvoering heeft in veel gevallen een herverdeling van de budgetten over de jaarschijven tot gevolg gehad;
- in welke IPOR-fase het project zich bevindt (IPOR staat voor Initiatief-, Plannings-, Ontwikkelings- en Realisatiefase van het project. Dit onderscheid is van belang om meer inzicht te krijgen in de financiële risico’s;
- in hoeverre de budgetten aangepast moeten worden aan het huidige prijspeil. De BROA is opgesteld op basis van het prijspeil 2015, waarbij uitsluitend projecten die zich in de ontwikkelings- of realisatiefase bevinden worden geïndexeerd.
Daarnaast is de actualisatie toegelicht en zijn de rekeningcijfers 2014 in de financiële doorrekening verwerkt.
2.2 Percentage onderuitputting
Sinds enkele jaren wordt er op de BROA-ramingen een percentage onderuitputting toegepast. De reden hiervoor was, dat planningen van projecten in de praktijk uitlopen, waardoor aan het eind van het jaar niet alle beschikbaar gestelde budgetten zijn uitgegeven. In de MPB 2015-2018 gingen we uit van 70% uitgaven in het eerste jaar. Gezien de werkelijke uitgaven van 2014 zien we geen aanleiding om de onderuitputting aan te passen. In de huidige doorrekeningen hebben we gerekend met de volgende percentages: 70% in het 1e jaar, 15% in het 2e jaar en 15% in het derde jaar.
- Resultaten financieel technische actualisatie
De financieel technische actualisatie heeft geleid tot een actuele doorrekening van de BROA. De actualisatie van de projecten heeft ertoe geleid dat de fasering van de meeste projecten is gewijzigd en enkele BROA-projecten financieel zijn afgerond
Zoals bekend, mogen reserves op grond van het landelijk geldende Besluit Begrotings- en Verantwoordingsvoorschriften (BBV) in geen van de jaarschijven een negatieve stand vertonen. De doorrekening van BROA voldoet aan dit criterium.
Het eindsaldo in 2024 is door het opnemen van het startbudget Tunnel Laan van Osseveld nihil.
- Toelichting budgetten 2015
Om meer inzicht te geven in het verloop van de BROA projecten wordt ook een toelichting gegeven op de projecten die in het lopende begrotingsjaar zijn of worden afgerond. Voor deze projecten is een toelichting opgenomen na het overzicht van de projecten. De lopende en de nieuwe BROA projecten worden evenals in vorige MPB’s toegelicht bij de betreffende begrotingsprogramma’s.
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Apeldoorn (BROA) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve per 1-1 | 12.022 | 7.978 | 5.366 | 1.653 | 349 | 332 | 177 | 102 | 44 | 14 | |||||||||
Algemene voeding | Rentevoet (vlgs richtlijnen MPB) | ||||||||||||||||||
1) | GSO4 (1e tranche), te ontvangen | 11.000 | |||||||||||||||||
tgv. complexen GB | -5.000 | ||||||||||||||||||
- ontvangen in 2012 t/m 2014 | -5.400 | ||||||||||||||||||
nog te ontvangen | 600 | 300 | 300 | ||||||||||||||||
2) | GSO4 (2e tranche), te ontvangen | 2.570 | |||||||||||||||||
- ontvangen in 2012 t/m 2014 | -1.799 | ||||||||||||||||||
nog te ontvangen | 771 | 643 | 128 | ||||||||||||||||
3) | Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | 17.000 | |||||||||||||||||
tgv. reserve herstel onderhoud wegen | -5.000 | ||||||||||||||||||
- ontvangen in 2014 | -3.900 | ||||||||||||||||||
nog te ontvangen | 8.100 | 3.000 | 4.100 | 500 | 500 | ||||||||||||||
4) | Bijdrage van de algemene dienst tbv investeringen | 300 | 300 | 300 | |||||||||||||||
5) | Bijdrage van de algemene dienst MPB 2016-2019 | 475 | |||||||||||||||||
Totaal algemene voeding (excl. 'pm') | 4.243 | 4.828 | 800 | 500 | 475 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Programma 1: Groene Mal | -1.379 | -1.015 | -124 | -126 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Programma 4: Binnenstad | -1.859 | -3.167 | -822 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Programma 8: Kanaalzone | -335 | -641 | -641 | -150 | -57 | -50 | -50 | -50 | -21 | 0 | |||||||||
Programma 9: Complete wijken | -2.418 | -2.406 | -290 | -100 | -100 | -57 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Programma 10: Alle jeugd telt | -554 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Programma 14: Verkeer (incl. startbudget Tunnel Laan van Osseveld € 0,6 mln) | -4.085 | -480 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Programma 15: Milieu | -678 | -65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Programma 16: Overige | -530 | -318 | -300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Totaal netto onttrekkingen lopend en lopend nieuw beleid | -11.838 | -8.092 | -2.177 | -376 | -157 | -107 | -50 | -50 | -21 | 0 | |||||||||
Verwacht uitgavenpatroon | 2015 | -8.287 | -1.776 | -1.776 | |||||||||||||||
- verwachte uitgaven 1e jaar 70% | 2016 | -5.664 | -1.214 | -1.214 | |||||||||||||||
- verwachte uitgaven 2e jaar 15% | 2017 | -1.524 | -327 | -327 | |||||||||||||||
- verwachte uitgaven 3e jaar 15% | 2018 | -263 | -56 | -56 | |||||||||||||||
2019 | -110 | -24 | -24 | ||||||||||||||||
2020 | -75 | -16 | -16 | ||||||||||||||||
2021 | -35 | -8 | -8 | ||||||||||||||||
2022 | -35 | -8 | -8 | ||||||||||||||||
2023 | -15 | -3 | |||||||||||||||||
Saldo per 31-12 (excl. 'pm') | 7.978 | 5.366 | 1.653 | 349 | 332 | 177 | 102 | 44 | 14 | 3 | |||||||||
Uitgaven na 2024 | -3 | ||||||||||||||||||
Eindsaldo | 0 |
Overzicht BROA-projecten
MOP- programma's | Een-heid | MPB | Restant | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1: Groene Mal | ||||||||||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||||||||||
3.13 | Projecten beken en sprengen; herstel | |||||||||||||||||||||
Eendrachtspreng | RL | prog. 3/ | -147 | |||||||||||||||||||
722 | ||||||||||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (€ 17 mln) | ||||||||||||||||||||||
3.14 | Herinrichting stadsranden | RL | prog. 3/ | -596 | -300 | -60 | -60 | |||||||||||||||
60 | ||||||||||||||||||||||
3.15 | Beekbergsebroek | RL | prog. 3/ | -501 | -403 | -50 | -51 | |||||||||||||||
560 | ||||||||||||||||||||||
3.16 | Betere aansluiting Apeldoorn West en | |||||||||||||||||||||
Binnenstad op Berg en Bos | RL | prog. 3/ | -145 | -301 | -15 | -15 | ||||||||||||||||
560 | ||||||||||||||||||||||
3.17 | Landschapsbeheer | RL | prog. 3/ | -90 | -90 | -19 | ||||||||||||||||
560 | ||||||||||||||||||||||
- bijdrage provincie Gelderland | 100 | 79 | 20 | |||||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 1 | -1.379 | -1.015 | -124 | -126 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
Programma 4: Binnenstad | ||||||||||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||||||||||
4.2 | Binnenstad | PJ | prog.9/ | -281 | -50 | -52 | ||||||||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
4.3 | Binnenstad GSO-4 | PJ | prog.9/ | -200 | -461 | |||||||||||||||||
(€ 1 mln uitgaven bij Brinkpark) | 810 | |||||||||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||||||||||
- Binnenstad, herinrichting binnenstad | -930 | -1.950 | -570 | |||||||||||||||||||
- Binnenstad, bereikbaarheid, doorstroming, | ||||||||||||||||||||||
bewegwijzering, fietsenstallingen | -150 | -595 | -200 | |||||||||||||||||||
- Binnenstad, transformatie, braakliggende | ||||||||||||||||||||||
terreinen en leegstaande plinten | -239 | |||||||||||||||||||||
Voetgangersdomein Brinklaan | -456 | |||||||||||||||||||||
- EFRO subsidie | 456 | |||||||||||||||||||||
Molenstraat Centrum | -425 | |||||||||||||||||||||
- BDU subsidie | 170 | 85 | ||||||||||||||||||||
(ontvangen subsidie 2014 € 170.000) | ||||||||||||||||||||||
Kruispunt W. Druckerstraat/Vosselmanstraat | -284 | |||||||||||||||||||||
- BDU subsidie | 227 | 57 | ||||||||||||||||||||
4.4 | Renovatie Spoorstraat 23 t.b.v onderwijs | RL | prog.9/ | |||||||||||||||||||
Wittenborg University | 822 | -320 | ||||||||||||||||||||
- subsidie provincie | 320 | |||||||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 4 | -1.859 | -3.167 | -822 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
Programma 8: Kanaalzone | ||||||||||||||||||||||
ISV-3 subsidie: € 1,7 mln | ||||||||||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||||||||||
14.1 | Kanaalzone | RL | prog. 9/ | |||||||||||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
- Onvoorz. tekorten (Pilot Zuid, Vlijtsepark, | ||||||||||||||||||||||
afwaardering NIEGG, politiekavel) | 0 | -100 | -100 | -100 | -7 | |||||||||||||||||
- Aanleg kade Pilot Zuid | -491 | -491 | ||||||||||||||||||||
Kanaalzone projectbureau | PJ | prog. 9/ | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | -21 | |||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||||||||||
Kanaalzone Vlijtsepark | -285 | |||||||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 8 | -335 | -641 | -641 | -150 | -57 | -50 | -50 | -50 | -21 | 0 | ||||||||||||
Programma 9: Complete Wijken | ||||||||||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||||||||||
9.4 | Wijken - De Maten (GSO-4) | POW | prog. 9/ | -265 | ||||||||||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||||||||||
De Maten vitaal | -250 | -250 | -100 | |||||||||||||||||||
9.5 | Wijken - Orden/Kerschoten (GSO-4) | POW | prog. 9/ | -328 | ||||||||||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||||||||||
Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten | -60 | -120 | -20 | |||||||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||||||||||
9.6 | Verduurzamen van voorzieningen in wijken | prog. 9/ | ||||||||||||||||||||
en dorpen | 810 | |||||||||||||||||||||
- plannen en projecten | POW | -300 | -190 | |||||||||||||||||||
- feitelijke uitvoering | V&G | 0 | -500 | -95 | ||||||||||||||||||
Investeringsimpuls Provincie (17 mln) | ||||||||||||||||||||||
9.7 | Verbeteren kwaliteit parken | POW | prog. 9/ | -347 | -150 | -25 | ||||||||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
- bijdrage Groene Kluis (intern beheerd | ||||||||||||||||||||||
compensatiebudget ) | 52 | |||||||||||||||||||||
15.1 | Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen | PROJ | prog. 9/ | -50 | -50 | -50 | -100 | -100 | -57 | |||||||||||||
('t Podium/openbare ruimte) | 810 | |||||||||||||||||||||
15.2 | Wijkontwikkelingsplan Zuid | PROJ | prog. 9/ | -120 | -284 | |||||||||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
15.3 | ISV-3 budget parkeergarage Anklaar | RL | prog. 9/ | -750 | -862 | |||||||||||||||||
810 | ||||||||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 9 | -2.418 | -2.406 | -290 | -100 | -100 | -57 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
Programma 10: Alle Jeugd Telt | ||||||||||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||||||||||
10.3 | Wijken - Uitvoeren jeugdbeleid (GSO-4) | JZW | prog. 5/ | -554 | ||||||||||||||||||
630 | ||||||||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 10 | -554 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
Programma 14: Verkeer | ||||||||||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||||||||||
11.0 | Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisport/ | RL | prog. 3/ | -4.085 | -50 | |||||||||||||||||
verdubbeling Zutphensestraat | 211 | |||||||||||||||||||||
- bijdrage derden(BDU) | 170 | |||||||||||||||||||||
25.10 | Gelders Fiets Netwerk 2015: Fietspad | RL | progr. 3/ | -58 | -14 | |||||||||||||||||
Waterbergweg en Noordweg | 560 | |||||||||||||||||||||
- bijdrage provincie Gelderland | 58 | 14 | ||||||||||||||||||||
25.11 | Startbudget Tunnel Laan van Osseveld | RL | prog. 3/ | -600 | ||||||||||||||||||
211 | ||||||||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 14 | -4.085 | -480 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
Programma 15: Milieu | ||||||||||||||||||||||
ISV subsidie 2005-2007: € 0,254 mln | ||||||||||||||||||||||
27.1 | Bodemmodule | RL | prog. 4/ | -678 | -65 | |||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 15 | -678 | -65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
Programma 16: Overige | ||||||||||||||||||||||
Lopende projecten | ||||||||||||||||||||||
30.5 | Investeringen 2014-2017 | S&R | prog. 1/ | -548 | -300 | -300 | ||||||||||||||||
(zie MPB 2014-2017) | 922 | |||||||||||||||||||||
30.6 | Regio archeologie | RL | prog. 8/ | -82 | -82 | |||||||||||||||||
- bijdrage provincie Gelderland | 541 | 43 | 8 | |||||||||||||||||||
- bijdrage deelnemende gemeenten | ||||||||||||||||||||||
Regio Stedendriehoek | 57 | 56 | ||||||||||||||||||||
Totaal A-projecten programma 16 | -530 | -318 | -300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
TOTAAL | -11.838 | -8.092 | -2.177 | -376 | -157 | -107 | -50 | -50 | -21 | 0 |
Toelichting in 2015 af te ronden A-projecten BROA
Programma 1: Groene Mal
MPB programma 3/722
3.13 Projecten beken en sprengen, herstel Eendrachtsprengen
Herstel van de Eendrachtsprengen is een uitwerking van het Apeldoorn Waterplan. Er wordt ruimte geboden aan afgekoppeld regenwater, overtollig grondwater, natuurontwikkeling, recreatie en cultuurhistorie. De bijdrage vanuit de BROA is onderdeel van de cofinanciering. Voor het project is synergiesubsidie verkregen. De grondcontracten zijn vrijwel afgerond en het bestek is opgesteld. De afronding vindt in 2015 plaats.
Programma 10: Alle Jeugd telt
MPB programma 5/670
BROA 10.3 Wijken – Uitvoeren jeugdbeleid (GSO-4)
In 2015 loopt de huidige GSO-4-financiering voor preventief jeugdbeleid af. Voor 2016 wordt een nieuw plan voor de komende periode uitgewerkt. De bijdrage vanuit GSO-4 is nodig om het huidige beleid voort te kunnen zetten.