1e lijns beleidsproducten

822 Volkshuisvesting

Doelstelling

Een betaalbare, voldoende beschikbare en kwalitatief goede woningvoorraad in Apeldoorn.

Prestaties

De gemeenteraad heeft begin 2014 de ‘Woonagenda Apeldoorn 2014-2018’ vastgesteld. Deze woonagenda is anno 2015 nog actueel. In de woonagenda staan de drie hoofdopgaven en agendapunten waar wij als gemeente de komende jaren energie en geld op inzetten:

  • bewaking van de volkshuisvestelijke basis door regie op adequate huisvesting voor kwetsbare huishoudens op de woningmarkt;
  • beheer van de bestaande (buiten)stad; het maken van afspraken en ondersteuning bieden bij initiatieven om de aantrekkelijkheid van de woningvoorraad op peil te houden;
  • sturing op nieuwbouw in een marktmeesterrol.

Binnen deze hoofdopgaven krijgen de volgende agendapunten bestuurlijke prioriteit:

  • voldoende en betaalbare woonkwaliteit voor zorgkwetsbaren (waaronder de extramuralisering);
  • inzetten op kwetsbare plekken en woningcomplexen;
  • het actueel houden van de woningbouwprogrammering (kwantitatief en kwalitatief);
  • de afstemming in de stedendriehoek met regiogemeenten en provincie.

Bron: Burgerpeiling  2014

Bron:

2012 t/m 2014 bron CBS

2015 t/m 2019 prognose volgens het meerjaren woningbouwprogramma

310/311/560 Handel en ambacht

Doelstelling

Een veelzijdige economische structuur van Apeldoorn.

Prestaties

De gemeenteraad krijgt komend jaar het uitvoeringsprogramma De Ondernemende Stad aangeboden om sturing te geven aan de veelzijdige economie van Apeldoorn. Dit programma vervangt De Strategisch Economische Beleidsvisie Apeldoorn 2000-2020 (SEBA) uit 2001.

De komende jaren investeert de gemeente tijd en geld in:

  • de werkende stad: het versterken van de kwalitatieve en kwantitatieve match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt;
  • de stad van economische groei:
    • het faciliteren van het topsectorenbeleid (IT, zorg, vrijetijdssector, maakindustrie (cleantech) en logistiek);
    • het ondersteunen van (kleine) initiatieven en starters;
    • het samen met het bedrijfsleven zorgen voor een goed vestigingsklimaat en aantrekkelijke werklocaties;
  • de stad van kennis en innovatie: met bedrijven en onderwijs werken aan (intermediaire) kenniscentra (o.a. cleantech).
  • samen met de partnerts uit de regio werken aan het versterken van de cleantech sector.

De sector vrije tijd heeft afgelopen jaar een apart programma Welkom in Apeldoorn gekregen met als doel nog meer bezoekers en bestedingen naar de Veluwe en Apeldoorn te trekken.

Daarnaast stuurt de gemeente stuurt programmatisch en ruimtelijk op het economisch vastgoed in haar stad. De Detailhandelsvisie 2014-2019 en het binnenkort aan de gemeenteraad aan te bieden kantorenbeleid (incl. programma leegstand) geven aan investeerders duidelijkheid op welke plekken in de stad en dorpen we ruimte bieden. We faciliteren hierbij initiatieven die een kwaliteitsimpuls voor de economische structuur betekenen en stimuleren het gebruik van leegstaand vastgoed. Daarnaast geven we uitvoering aan de opgaven die uit het beleid naar voren komen.

Bron: ondernemerspeiling 2015

Bron: werkgelegenheidsenquete (PWE) van provincie

Nieuwe ontwikkelingen

Ondernemende stad
Clean tech
Binnenstad en binnenstadsfonds
Zwitsal

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2b.

Welkom in Apeldoorn

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2c.

810 Ruimtelijke ontwikkeling

De ‘andere overheid’ wil in de ruimtelijke ontwikkeling voortdurend de balans te zoeken tussen rechtszekerheid, ruimte geven en inspireren. We inspireren door onze bewoners, bedrijven en bezoekers vanaf het begin uit te nodigen een bijdrage te leveren aan de ruimtelijke kwaliteit van Apeldoorn. We bieden duidelijkheid door vooraf de kaders en speelruimte voor ruimtelijke ontwikkelingen helder te maken. De implementatie van de Omgevingswet zien we als fundamentele verandering in denken en handelen. We behandelen ruimtelijke initiatieven integraal: lokale regelgeving dringen we fors terug en tegenstrijdigheden lossen we op. We starten met een pilot omgevingsplan binnenstad om te anticiperen op de omgevingswet.
Daarnaast blijven we ons gebieds-, wijk- en dorpsgericht focussen op verschillende vernieuwingsopgaven in Apeldoorn: de ruimtelijke dynamo’s uit de structuurvisie én de bestaande stad en dorpen. Hierbij vraagt de binnenstad extra inspanning.

Doelstelling

  • Actieve inzet op de ruimtelijke dynamo’s en opwaardering van de bestaande stad;
  • De binnenstad: van een 6,5 naar een 8.
  • Een uitnodigende ruimtelijke kwaliteit.

Prestaties

Bestaande stad
Gebiedsgerichte inspanning is nodig om het woon-, werk- en vestigingsklimaat op peil te houden en te versterken.  De ruimtelijke dynamo’s uit de structuurvisie Buitenstad Apeldoorn blijven tijd en aandacht vragen om de buitenstad aantrekkelijk te houden voor bewoners, bedrijven en bezoekers:

  • Programma binnenstad (aparte doelstelling);
  • Programma Kanaaloevers en Kanaalzone: transformatiegebieden;
  • Programma Zuidbroek en Zonnehoeve: uitleggebieden woningbouw.

De gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de transformatie- en uitleggebieden wordt vanuit het grondbedrijf gefaciliteerd, zie 830.

De focus van de ruimtelijke ordening komt hiernaast steeds meer op de kwaliteit van de bestaande stad en dorpen te liggen; niet alleen op de woongebieden, maar ook op de werkgebieden ‘die er al zijn’. We steken daarom tijd en energie in het maken van ontwikkelingsplannen voor bestaande woon- en werkgebieden in de stijl van de kansenbenadering.

Binnenstad
De binnenstad is het visitekaartje voor het woon-, werk- en investeringsklimaat in Apeldoorn. We zetten daarom met dubbele energie in op de ambities die wij hebben met onze binnenstad:

  • De compacte en complete binnenstad;
  • De bereikbare binnenstad;
  • De verblijfskwaliteit van de binnenstad: groen, water, openbare ruimte en gevels.

De komende jaren voeren we het uitvoeringsprogramma binnenstad uit. We investeren onder andere in het vergroenen en verblauwen van de binnenstad (zie programma 4), in het verbeteren van de historische gevels, in het tijdelijk invullen van braakliggende terreinen, in een nieuwe openbare ruimte, in de bereikbaarheid en in acties leegstand en hergebruik. Daarnaast faciliteren we de ondernemers bij het oprichten van centrummanagement (incl. een ondernemersfonds) voor de binnenstad.

Leefomgeving
Minder regelen, meer inspireren. Met de kookboeken voor het landschap, de dorpen en de stad hebben we een nieuwe koers ingezet om bewoners en bedrijven te verleiden om te investeren in de ruimtelijke kwaliteit van onze buitenstad. We gebruiken de kookboeken in onze samenwerking met bewoners en bedrijven om hen te inspireren om samen tot een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit te komen. De welstandsnota wordt momenteel vernieuwd, waarbij verder inhoud wordt gegeven aan deze inspirerende koers. Hierbij zal het erfgoed van Apeldoorn een belangrijk fundament zijn. De bestemmingsplannen komen tot stand volgens de werkwijze die is vastgelegd in de notitie 'Samen voor kwaliteit, naar een nieuwe ruimtelijke ordening in Apeldoorn'. Met deze werkwijze wordt de samenleving uitgenodigd zelf invulling te geven aan het versterken van de eigen leefomgeving; de gemeente pakt een inspirerende en waar nodig regisserende en kaderstellende rol.

Nieuwe ontwikkelingen

BROA 4.2 Binnenstad    
De gemeente Apeldoorn heeft de ambitie om de binnenstad van een 6,5 naar een 8 te brengen. Door het project als één van de onderdelen van het strategisch kader te benoemen is duidelijk kenbaar gemaakt dat de raad groot belang hecht aan het slagen van dit project. In het in 2010 vastgestelde regieplan zijn de contouren vastgelegd waarbinnen de uitwerking zijn beslag krijgt. De komende tijd zullen kleinere ontwikkelingen en activiteiten in de binnenstad worden uitgevoerd. In verband met de veiligheidssituatie zullen er verkeersaanpassingen plaats vinden in het Veldhuisgebied. Voor programmamanagement wordt drie jaar lang budget gereserveerd.

BROA 4.3 Binnenstad – GSO-4 en overige subsidies   
In 2015 en 2016 zal de herinrichting van de binnenstad zijn beslag krijgen en zullen de bijdragen van derden (GSO-4, EFRO- en provinciale subsidies) hiervoor worden benut. De herinrichting van de binnenstad  betreft het voetgangersgebied van de Hoofdstraat tussen Kapelstraat en de Kanaalstraat en de hiermee verbonden zijstraatjes. Ook zijn de voorbereidingen voor de reconstructie van Molenstraat Centrum en het kruispunt W. Druckerstraat/Vosselmanstraat getroffen zodat deze in 2015 in uitvoering kunnen gaan. De aanleg van het tijdelijke park Haven Centrum zal in 2015 worden afgerond. De reconstructie van Hoofdstraat Zuid staat voor 2016 op het programma.

BROA 4.4 Renovatie Spoorstraat 23 t.b.v. Wittenborg University
Voor dit project wordt een subsidie van de provincie Gelderland ontvangen van € 320.000. De subsidie is bestemd voor het geschikt maken van een voormalig schoolpand t.b.v. het onderwijs vanuit de masterprogramma’s die de Wittenborg University wil aanbieden. Het betreft een gemeentelijk monument dat gerestaureerd en gerenoveerd wordt, waarbij speciale aandacht uitgaat naar verduurzaming.

BROA 14.1 Kanaalzone
De Kanaalzone is volop in ontwikkeling! Bij het Project Pilot zuid zijn de eerste woningen opgeleverd en is gestart met de volgende fase. Vlijtsepark begint zich ook steeds meer als aantrekkelijke locatie te profileren. Steeds meer bedrijven en instellingen weten het bijzondere vastgoed in Vlijtsepark te waarderen, er vinden evenementen plaats en er wordt hard gewerkt aan een nadere invulling van het project tot aantrekkelijk woon-werk-recreatie milieu. De gelden die binnen de BROA-kanaalzone nog beschikbaar zijn, zijn met name bedoeld voor Pilot zuid en de Kanaalzone in het algemeen. Onderdeel van Pilot zuid is de herinrichting van de kade die voor de komende periode wordt voorzien. Hiervoor is ca € 1,0 mln binnen de BROA beschikbaar. Daarnaast kent de BROA nog een buffer (€ 0,3 mln) voor het opvangen van tegenvallers binnen grondexploitaties. Voor het programmamanagement is jaarlijks een bedrag van € 50.000 beschikbaar om de diverse ontwikkelingen in samenhang te bezien en aan te sturen.

BROA 9.4 Wijken – De Maten (GSO-4) en De Maten vitaal (investeringsimpuls)
Betreft het voorkomen van achteruitgang van buurten in het stadsdeel ZuidOost door projecten te starten die dit tegengaan en renovatie van het Matenpark. In 2015 zal een nieuwe lijst met 25 ideeën voor Zuidoost aangepakt worden. Daarnaast wordt een aantal kleinere projecten gestart. De verbouwing van voormalige school De Zonnehoek tot tijdelijk jongerencentrum/vergaderruimte voor het sociale wijkteam en verbetering van de inrichting van het Violierenplein. Daarnaast zal in het kader van De Maten Vitaal in de jaren 2015 t/m 2017 de revitalisering van het Matenpark ter hand worden genomen.

BROA 9.5 Wijken – Orden en Kerschoten (GSO-4) en Duurzame aanpak winkelcentrum Kerschoten
In 2015 wordt het project KEN voortgezet en de Happy Kids Route uitgevoerd. Het Buurtontwikkelingsplan Kerschoten wordt afgerond en andere voorstellen die komen uit het Buurtontwikkelingsplan. De planontwikkeling en –vorming van het winkelcentrum Kerschoten zal de komende tijd plaats vinden. De uitvoering is gepland in 2016 en 2017.

BROA 9.6 Verduurzamen van voorzieningen in wijken en dorpen
Dit project betreft onder andere de verduurzaming van sportaccommodaties (gymzalen). Dit gekoppeld aan de noodzakelijke renovatie van deze gymzalen. De provinciale bijdrage is bestemd voor extra maatregelen in het kader van duurzaamheid. Naar verwachting zal in 2016 de renovatie plaats vinden van ca twintig gymzalen.
Ook de buurt- en dorpshuizen worden toekomstbestendig en duurzamer gemaakt. Er zijn subsidies toegekend aan diverse dorpshuizen. In 2015 wordt geïnventariseerd welke buurt- en dorpshuizen nog in aanmerking komen voor subsidie.

BROA 9.7 Verbeteren kwaliteit parken
Betreft de verbetering van de kwaliteit van de parken (Citybox park Zuidbroek, skatebaan Voorwaarts, Westenenkerpark, Goudstraat). Het gaat om het versterken van gebruiksgroen, meer plek voor de jeugd en het klimaatbestendig maken. De aanleg van de skatebaan Voorwaarts zal in 2015 plaats vinden. De uitgaven voor de parken in Zuidwest worden in 2016 verwacht.

BROA 15.1 Wijkontwikkelingsplan Zevenhuizen
De beschikbare BROA-middelen voor het WOP Zevenhuizen zijn, in aanvulling op investeringen van corporaties en marktpartijen, geheel toegedeeld. De fasering van de uitgaven wordt periodiek verfijnd aan de hand van het nieuwste inzicht in het uitvoeringsproces.

BROA 15.2 Wijkontwikkelingsplan Zuid
Voor de afronding van het ondergronds brengen van de hoogspanningsleidingen en het opknappen van het park en plinten in de Vogelbuurt is nog budget beschikbaar.

BROA 15.3 Parkeergarage Anklaar
De provinciale bijdrage voor het BROA-project Zevenhuizen (ISV3 budget) wordt aangewend voor realisatie van de parkeergarage onder het nieuwe winkelcentrum Anklaar. In het voorjaar 2015 zijn de aanwezige winkels gesloopt. De start van de bouw van de parkeergarage en het winkelcentrum zal ook in 2015 plaatsvinden.  

830 Bouwgrondexploitatie

Doelstelling

Het mogelijk maken van bestuurlijke doelen voor de gemeente Apeldoorn door het uitvoeringsprogramma van het Grondbedrijf te realiseren en hierover tijdige en juiste verantwoording afleggen.

Prestaties

  • Ontwikkeling van uitleggebieden: Zuidbroek en Groot Zonnehoeve waar het zwaartepunt van de woningbouwproductie ligt
  • Stedelijke vernieuwing met programma’s Kanaalzone en Binnenstad (met Kanaaloevers, Marktstraat/Beekstraat, PWA zone en Stationsgebied).
  • Ontwikkeling van bedrijventerreinen. Hierbij ligt de focus op Stadhoudersmolen, Apeldoorn Noord II en Ecofactorij.
  • Overige ontwikkelingen, waaronder veelal kleine projecten zoals Westpointlocatie en Ordenplein.
  • Oppakken actiepunten voorraad NIEG-gronden conform vastgesteld document Koersbepaling.

Openheid en transparantie spelen een belangrijke rol in de Apeldoornse grondportefeuille, waarbij het uitwerken en actualiseren van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) een belangrijke rol speelt. Jaarlijks wordt hierbij een herziene begroting van het Grondbedrijf opgesteld. Deze is geen onderdeel van de voorliggende MPB maar zal via het MPG begin volgend jaar aan uw raad worden aangeboden.

In het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2015 is de meerjaren programmering voor de verschillende categorieën opgenomen. Voor jaarschijf 2016 is de programmering:

- woningbouw

203 woningen*

- bedrijventerreinen

       5,4 ha.

- winkels

5.200 m2 bvo

- maatschappelijke doelen

9.450 m2

- overige

56.400 m2

* incl. 27 particuliere kavels

Bron: Nota MPG 2015

823 Omgevingsvergunningen, activiteit bouwen

Doelstelling

De rechtszekerheid voor en veiligheid van bewoners en bedrijven.

Prestaties

Burgers en bedrijven verwachten van de gemeente rechtszekerheid en veiligheid in de gebouwde omgeving. Komend jaar gaan we aan de slag met de actualisatie van de volgende bestemmingsplannen: Apeldoorn Zuid-West en Zuidbroek. Bestemmingsplan buitengebied Beekbergen en Loenen ronden we af. De handhaving focust zich komend jaar op de volgende gebieden: de stadsdelen Zuid-Oost en de dorpen en buitengebied Beekbergen-Loenen én Wenum-Wiesel. Daarnaast krijgen vanuit handhaving de thema’s woonwagenstandplaatsen (De Haere), recreatieterreinen en reclame extra aandacht. Ook het welstandskader wordt geactualiseerd. Er wordt ingestoken op een andere wijze van informatieverstrekking waarbij de beschikbare formatie zo efficiënt mogelijk wordt ingezet. Dat betekent meer sturen op de digitale kanalen en het stoppen met de zgn. “vrije inloop” bij het Omgevingsloket. Door bezoekers voortaan op afspraak te woord te staan kan tijdwinst worden geboekt door een goede voorbereiding van het gesprek en daardoor een efficiëntere beantwoording van de vragen.

Om de rechtszekerheid en veiligheid te borgen steken wij tijd en geld in:

  • het opstellen van bestemmingsplannen;
  • het verlenen van omgevingsvergunningen;
  • het actief anticiperen op de invoering van de nieuwe Omgevingswet;
  • het uitvoeren van het strategisch handhavingsplan.

Nieuwe ontwikkelingen

Ontwikkeling kosten en opbrengsten omgevingsvergunningen

De inkomsten uit de leges staan al enige tijd onder druk. Dit wordt deels veroorzaakt door de economische situatie maar ook door andere ontwikkelingen zoals de toename van het vergunningvrije bouwen etc. Dit betekent dat de te maken kosten voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), niet meer telkens kunnen worden gedekt uit de legesinkomsten. Met de gemeenteraad is hierover in een afzonderlijke PMA gediscussieerd hetgeen heeft geleid tot een aantal aanpassingen in de Voorjaarsnota 2015. Uitgangspunt hierbij is dat het legestarief (3,3%) zelf niet is verhoogd, maar dat extra inkomsten worden gegenereerd door een aantal niet kostendekkende producten (meer) kostendekkend te maken, een aantal werkzaamheden voortaan ten laste te brengen van de algemene dienst en geen correctie meer op voorhand toe te passen op de projecten die zijn ingediend maar waarvan niet met zekerheid kan worden gesteld of die projecten in het begrotingsjaar ook daadwerkelijk doorgang zullen vinden.

Digitalisering bouwarchief

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.1.

Bouwtoezicht en handhaving

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2a.