2e lijns beleidsproducten

310 Stadsbank

Onder dit product valt de verstrekking van sociale kredieten en saneringskredieten ten behoeve van integrale schuldhulpverlening. Integrale schuldhulpverlening maakt onderdeel uit van product 614 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid.

1e lijns beleidsproducten

482 Volwassenen en beroepsgerichte educatie

Doelstelling

Volwassen laaggeletterde inwoners en niet-inburgeringsplichtigen worden in staat gesteld om een opleiding te volgen om hun kennis van de Nederlandse taal en rekenvaardigheden te verbeteren.

Prestaties

  • De afspraken over de inzet van de bijdrage, de inhoud en de duur van de opleidingen worden vastgelegd in een productovereenkomst.

610 Bijstandsverlening en inkomensvoorziening en -subsidies

Doelstelling

Zodanig efficiënt en effectief uitvoering geven aan de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG) dat inwoners die daar recht op hebben een uitkering ontvangen.

Prestaties

  • Inwoners die er recht op hebben, ontvangen een uitkering.


Bron: benchmark referentiegemeenten bijstandsvolume

Nieuwe ontwikkelingen

Financiële ontwikkelingen domein Inkomensvoorziening

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 4a.

611 Sociale werkvoorziening

Doelstelling

Het zodanig overeenkomen van jaarlijkse prestatieafspraken met het Dagelijkse Bestuur van de Felua-groep dat de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) wordt uitgevoerd conform de daarbij behorende financiële middelen.

In het Bestuursakkoord “Door!” is opgenomen dat de werkprocessen tussen het Werkplein Activerium en Felua-groep in 2017 zijn samengevoegd. In 2015 en 2016 wordt onderzocht op welke wijze dit kan gebeuren.

Prestaties

  • Felua-groep voert de prestatieafspraken op de afgesproken wijze uit.

Nieuwe ontwikkelingen

Financiële ontwikkelingen domein Participatie

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 4b.

614 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid

Doelstelling

  • Waar nodig wordt het inkomen ondersteund. Het gemeentelijke minimabeleid is zodanig vorm gegeven, dat elke inwoner ongeacht het inkomen al dan niet in combinatie met ziekte, handicap of psychosociale problemen in staat is om zo lang mogelijk een zelfstandig leven te leiden en maatschappelijk te participeren.
  • Efficiënte (preventieve) schuldhulpverlening die zodanig wordt ingezet dat de inwoner duurzaam financieel stabiel is.

Prestaties

  • Inwoners die er recht op hebben, maken gebruik van het sociaal vangnet.
  • Inwoners zijn zodanig financieel zelfredzaam dat ze binnen 4 jaar na een positieve beëindiging van een minnelijke schuldregeling niet wederom een schuldregeling aanvragen.

Bron: Minimascan, Stimulansz   

Bron: GWS

Het aantal huishoudens dat gebruik kan maken van het sociaal vangnet neemt toe omdat de inkomensgrens vanaf 2015 is verhoogd van 110% naar 120% van het sociaal minimum.
Voor gegevens over het aantal huishoudens wordt gebruik gemaakt van de minimascan van Stimulansz, deze is per september 2015 beschikbaar. In deze tabel is daarom nog uitgegaan van de aantallen in 2014.
In het sociaal vangnet is bepaald dat ook inwoners met een inkomen tussen 120% en 150% van het sociaal minimum kunnen deelnemen aan de aanvullende collectieve zorgverzekering die de gemeente heeft afgesloten. Deze doelgroep is in bovenstaande cijfers buiten beschouwing gelaten omdat dit voornamelijk gaat om mensen met hoge zorgkosten.

623 Reïntegratie- en participatievoorzieningen Participatiewet

Doelstelling

In samenwerking met ondernemers en onderwijs en overheid willen we de kansen op de arbeidsmarkt zodanig laten toenemen dat:

  • Wie kan werken, werkt naar vermogen;
  • Wie niet kan werken, levert een maatschappelijke bijdrage.

Prestaties

  • Beperken instroom uitkeringsgerechtigden en verhoging gedeeltelijk en volledige uitstroom naar werk;
  • Verhoging aantal uitkeringsgerechtigden dat maatschappelijk actief is;
  • Minder uitkeringsgerechtigden zonder startkwalificatie;
  • Meer uitkeringsgerechtigden met een arbeidshandicap aan het werk;
  • Tenminste 5% van de opdrachtsom bij gemeentelijke aanbestedingen wordt besteed aan banen aan de onderkant van de arbeidsmarkt;
  • Meer uitkeringsgerechtigden worden gecoacht in het doorontwikkelen of behoud van hun bedrijf.

Bron: Cognos
Prognose ontwikkeling bijstandsvolume: septembercirculaire Gemeentefonds 2014

Nieuwe ontwikkelingen

Stuurgroep Werk & Inkomen: meeneemregeling participatiebudget

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 4c. Voor een inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar Bijlage 4.2.

650 Kinderopvang

Doelstelling

De gemeente verstrekt een toeslag zoals vastgesteld in de regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang 2013.

Nieuwe ontwikkelingen

Stuurgroep Werk & Inkomen: Bezuiniging kinderopvang

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 4c. Voor een inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar Bijlage 4.2.