1e lijns beleidsproducten

721/725 Afvalverwijdering en -verwerking

Doelstelling

Het afvalbeleid blijft zich onverminderd richten op het verder terugbrengen van de hoeveelheid restafval. Ze wil garanderen dat burgers haar (gescheiden) afval zo goed en adequaat mogelijk kwijt kunnen, altijd gericht op zo maximaal mogelijk hergebruik.

Toelichting
Bij wet hoort de gemeente zorg te dragen voor het inzamelen van het huishoudelijk afval. Echter Apeldoorn wil verder kijken dan alleen de wettelijke verplichtingen en is de afgelopen jaren ook ambitieus geweest op dit werkveld. Doel was (en is) om tegen zo laag mogelijke kosten (afvalstoffenheffing) zo optimale mogelijke service te bieden met als doel om uiteindelijk zo min mogelijk restafval te hebben wat verbrand moet worden. In het afvalplan 2008-2012 was het doel gesteld op 150 kilo per inwoner per jaar, dit is inmiddels ook gehaald. Alhoewel er (nog) geen nieuw afvalplan is, is het doel om minder restafval te krijgen wel onverminderd doorgezet en nog steeds van kracht. Een proef met het zogenaamde omgekeerd inzamelen is inmiddels gestart en gesprekken over andere inzamelregimes lopen (met onze verbonden partij Circulus-Berkel). Gemiddeld bood een burger in Apeldoorn in 2014 nog maar 11 keer per jaar een grijze container aan. Verwachting is dat dit nog verder zal teruglopen omdat we in 2015 zijn gestart met de inzameling van kunststofverpakkingsafval samen met blik en drankpakken. Wat er aan restafval overblijft wordt hiermee significant minder. Om hier nog meer mogelijkheden in te ontwikkelen en met burgers de uitdaging aan te gaan de hoeveelheid verder te reduceren zal in 2016 het gesprek, met de raad, gevoerd worden over het al dan niet verder invoeren van omgekeerd inzamelen, het mogelijk aanpassen van het inzamelregime van eens per twee naar eens per vier weken en zal het project 100 dagen, 100 gezinnen, 100% afval vrij (100-100-100) worden uitgevoerd. Ook, middels de zogenaamde BEST-tas (Boeken, Electronica, Speelgoed en Textiel) zal een extra impuls worden gegeven aan de inzameling van deze afvalstromen.

Prestaties

  • Behoren bij de top 5 van gemeenten (in de stedelijkheidsklasse van Apeldoorn) met het minste restafval cq het beste hergebruikspercentage
  • Verminderen van de hoeveelheid stroringen bij de ondergrondse containers en een permanente schoonheidsgraad B
  • Ontwikkelen en aanbieden van nieuw afval/grondstoffen/circulair beleidsplan
  • Invoering brede inzamel en verwerking van Boeken, Electronica, Speelgoed en Textiel middels de BEST-tas
  • Beslisdocument omgekeerd inzamelen

Nieuwe ontwikkelingen

Stuurgroep Algemene Dienst: btw doorbelasten in afvaltarief

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 6. Voor een inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar Bijlage 4.3.

Ontwikkeling hoeveelheid restafval

723 Milieu

Doelstelling

Milieubeheer:
Milieubeheer in deze context richt zich op het behouden en zo mogelijk versterken van de fysieke leefomgeving door uitvoering van vergunningverlening, toezicht, handhaving en planadvisering. Hierbij voortdurend zoekend naar de gewenste balans tussen de functies wonen, werken en recreëren. Verduurzaming vindt plaats middels projecten op het gebied van bodem, geluid, energie en luchtkwaliteit.
Uitvoering van rijks- provinciaal en regionaal beleid en het uitvoeren van gemeentelijk beleid met betrekking tot het voorkomen, beperken dan wel beheersen van bodem-, water- en luchtverontreiniging, geluidsoverlast en de toepassing van duurzame energie. Onder dit product valt onder andere: vergunningen, handhaving en toezicht, uitvoering milieu en werken voor derden. De uitvoering van deze milieutaken en het milieubeleid is vanaf 2013 via een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) belegd bij de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ). De gemeente Apeldoorn blijft verantwoordelijk voor de regie en het strategisch en tactisch milieubeleid en stelt de kaders waarbinnen de uitvoering moet plaatsvinden.
Doordat de taakuitvoering van vergunningverlening, toezicht- en handhaving is ondergebracht bij de OVIJ voldoet dit aan de landelijke kwaliteitscriteria 2.1.

Prestaties

  • Uitvoeren van het convenant Bodem- en Ondergrond 2016-2020;
  • Uitvoeren actieplan Omgevingslawaai 2013-2018;
  • Uitvoeren van het Handhavingprogramma;
  • Uitvoeren actualisatieprogramma vergunningen;
  • Kwalitatief goede advisering op gebied van bodem- en ondergrond, geluid, lucht energie en milieuplanologie.

Duurzaamheid / energieneutraliteit:
Duurzaamheid loopt als rode draad door de begroting. Zoals het hoort: het is een taak en opdracht voor iedereen, binnen en buiten het gemeentehuis. In programma Milieu is energie de invulling van duurzaamheid.

De inzet vanuit duurzaamheid/energie in programma 4 is gericht op twee hoofdthema’s:
het versnellen van de energietransitie van fossiele naar duurzame energie door meer energiebesparing en meer duurzame energieopwekking.

Vanuit dit programma wordt voortdurend, aan de hand van de twee thema’s, gesondeerd wat er leeft bij bedrijven en burgers om vervolgens, in overleg, samen te bekijken wat de gemeente hierbij kan betekenen. Stimulerend, faciliterend, weghalen belemmeringen, adviserend, aanjagend, regisserend en soms ook financieel ondersteunend door de uitvoering van een aantal financieringsmogelijkheden. Kern is dat vanuit dit programma verbindingen worden gelegd tussen partijen en betrokkenen zodat bestaande initiatieven sneller tot volle wasdom kunnen komen. Essentieel is de vraag: Wat draagt een project of initiatief in potentie bij aan de versnelling van deze transitie in Apeldoorn”? Opschalingsmogelijkheden en de slagingskans van projecten en initiatieven is een leitmotiv.

Het proces van herijking van de energieambitie van gemeente naar gemeenschap wordt in 2016 verder uitgewerkt.

Prestaties

  • Mede aan de hand van de ambitie van de gemeenschap wordt een plan opgesteld om de energietransitie te versnellen. De ervaringen van Loenen Energieneutraal en Kerschotenenergie Neutraal (KEN) hebben nadrukkelijk een plaats in dit plan. Er is gewerkt vanuit het bottum-up principe in combinatie met regisseurs/aanjagers, de ervaringen/mogelijkheden m.b.t. een revolving fund krijgen een plaats.
  • Een gerichte lobby op provincie, Rijk en Europa.  
  • Er wordt optimaal gebruik gemaakt van subsidieregelingen.
  • Verdere ontwikkeling van de ondersteuningstructuur, energiebesparing en duurzame energieopwekking (Ser-Energieakkoord) met aandacht voor de bundeling van kennis en kunde van (regionale) stakeholders.

Nieuwe ontwikkelingen

Vol gas op energietransitie

Voor een nadere toelichting verwijzen u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2d.

Stuurgroep Algemene Dienst: verminderen advisering OVIJ binnen afval- en milieutaken

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 6. Voor een inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar Bijlage 4.3.

BROA 27.1 Bodemmodule
De gemeente Apeldoorn is programmagemeente in het kader van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Om in aanmerking te komen voor ISV-subsidie heeft de gemeente Apeldoorn een meerjarenontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing 2010-2014 (MOP3) opgesteld. Het bodemsaneringsprogramma maakt hier integraal onderdeel van uit, maar is wel afzonderlijk gebudgetteerd. De provincie en de gemeente hebben formeel een akkoord gesloten over het doorschuiven van de prestaties ISV-2/Vinac naar het bodemprogramma ISV-3 zonder dat daar extra geld bijkomt. De resterende gelden ISV-2 zijn daarom doorgeschoven. Voor het ISV-3 bodemprogramma 2010-2014 is een subsidie toegekend van € 1.110.000.


* Label A inclusief A+ en A++; Label A++ is de meest energiezuinige categorie.