1e lijns beleidsproducten

Ambitie 1.0 : op slimme wijze bereikbaar zijn voor bewoners, bedrijven en bezoekers

210, 212, 214 en 215 Verkeersmaatregelen, openbaar vervoer en parkeren

Doelstelling

Ambitie 1.0 : op slimme wijze bereikbaar zijn voor bewoners, bedrijven en bezoekers

1.1   Zorgdragen voor een toekomstbestendig functionerend infranetwerk voor auto, fiets, voetgangers en OV met verknoping en bovenlokale aansluitingen.
1.2   Goede bereikbaarheid van de binnenstad voor auto, fiets,  OV en parkeervoorzieningen.
1.3   Beheersen van de effecten van mobiliteit m.b.t. verkeersveiligheid, parkeeroverlast en mobiliteitsmanagement.

Prestaties

Algemeen bij 1.1, 1.2 en 1.3:

  • Actualisatie Verkeersbeleid

Dit is een uitvloeisel van het bestuursakkoord “Door!”. Inmiddels heeft het college een eerste richting bepaald in de Koersnota. In 2016 wordt gestart met de uitvoering van maatregelen uit het geactualiseerde verkeersbeleid.

Behorend bij 1.1:

  • Planvorming overweg Laan van Osseveld.
  • Molenstraat Centrum: aanleg vrijliggende fietsvoorzieningen.
  • Participeren in planvorming andere overheden: dit betreft de aanpak van de A1 en de leefbaarheidsproblemen van de N786 bij Loenen.
  • Apeldoornse inbreng in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) met mogelijke consequenties voor OV bereikbaarheid Apeldoorn.
  • Verknopingsmaatregelen: verruiming capaciteit van de fietsenstalling aan de zuidzijde van station.

Behorend bij 1.2:

  • Verkeersplan binnenstad: maatregelen voor doorstroming autoverkeer, terugdringen doorgaand verkeer door binnenstad, fietsbereikbaarheid en fietsparkeren.
  • Maatregelen in verband met teruglopende parkeeropbrengsten ter herstel van het saldo van de RBB. Voor de langere termijn wordt onderzocht hoe de bedrijfsvoering en de aansluiting met de markt kunnen verbeteren.
  • Efficiencyverbetering parkeren door digitalisering: na het kortparkeren in de binnenstad wordt vanaf 2016 de aandacht gericht op het digitaliseren van (bewoners)vergunningen en de toegang tot het voetgangersgebied.

Behorend bij 1.3:

  • Snelheidsremmende - en verkeersveiligheidsmaatregelen, zoveel mogelijk gekoppeld aan asfaltonderhoud en gedragsbeïnvloeding door doelgroepgerichte acties .
  • Parkeersituatie bij attracties: in 2015 zijn maatregelen genomen om de parkeerproblematiek bij de Apenheul op korte termijn op te lossen. Eind 2015 zal een besluit worden genomen over een structurele oplossing die vervolgens in 2016 wordt uitgevoerd.   
  • Maatwerkgerichte aanpak (parkeer)overlast woonwijken. In 2016 wordt het gebied ten zuiden van het station aangepakt en de omgeving Daendelsweg.

BROA 11.0 Infrastructuur Oostzijde stad/Omnisportcentrum
Dit project betreft het verdubbelen van de Zutphensestraat en de aanpassing van kruispunten.
Het project is aanbesteed en de uitvoering loopt tot eind 2015. De aanbesteding is gunstig uitgevallen. Pas in een latere fase van het project kan de omvang van het voordeel worden bepaald, als de risicodragende onderdelen zijn uitgevoerd. De verwachting is dat de werkzaamheden in 2016 worden afgerond.

Waardering burgers bereikbaarheid en verkeersveiligheid
De Apeldoornse bevolking is in 2014 gevraagd rapportcijfers te geven. De gemeentelijke bereikbaarheid met de auto krijgt een 6.0, met het OV een 5.9 en met de fiets een 7,8.
Het verkeersveiligheidsgevoel 'in het algemeen' voor reizen met de auto krijgt een 7.6, met de fiets een 7.2 en als voetganger een 7.4.
Met de jaren verschillen deze metingen slechts enkele tienden. Om dit scherper te krijgen is gevraagd of en zo ja hoe men verandering hierin heeft ervaren. De twee staafdiagrammen geven hiervan de resultaten.
Deze waarderingen worden in de actualisatie van het verkeersbeleid betrokken.

Nieuwe ontwikkelingen

Tunnel Laan van Osseveld

De overweg is aangedragen bij het ministerie van I&M in het kader van het subsidieprogramma Landelijk Verbeterprogramma Overwegen. Wij stellen voor om in onze begroting een startbudget op te nemen. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2a.

Fig. ontwikkeling beleving gemeentelijke bereikbaarheid en verkeersveiligheid

Gemeentelijke bereikbaarheid

Beleving verkeersveiligheid

Ambitie 2.0 : versterkte groen en blauwe waarden van de Buitenstad

550, 560 en 580 Natuurbescherming, openbaar groen en recreatieve voorzieningen

Doelstelling

Ambitie 2.0 : versterkte groen en blauwe waarden van de Buitenstad

2.1.   Een robuust netwerk van groen en beken met goede verbindingen tussen stad en landschap en met behoud en versterking biodiversiteit, landschap en cultuurhistorische waarden.
2.2.   Versterken van het aanbod groen en water in de binnenstad. (verwijzing naar groene mal)

2.3.    Zorgdragen voor voldoende groen en speelruimte in de nabijheid van de directe woonomgeving.

Prestaties

Behorend bij 2.1:

  • Realiseren van aantrekkelijkere groene recreatieve verbindingen voor wandelen en fietsen én het op Buitenstadkwaliteit brengen van de stadsranden.
  • Gebiedsmatig versterken van groene gebieden Weteringse Broek en Landgoed Woudhuis in samenwerking met partijen gericht op kansen voor natuur, recreatie en lokale economie.
  • Uitvoering bekenprogramma: deeltrajecten waaraan gewerkt wordt in 2016 zijn onder meer de Grift PWA-laan en de Ugchelsebeek Noord.
  • Uitwerkingsacties Toekomstvisie bossen en landgoederen gericht op samenwerkingsmogelijkheden die gebruik en exploitatie verbeteren.

Behorend bij 2.2:

  • Voortkomend uit de ambitie ‘de eigen(zinnige) en verankerende binnenstad’ van het Regieplan Binnenstad wordt invulling gegeven aan de opgave van ‘het toevoegen van meer en ander groen’. Dit ter verhoging van de beeldkwaliteit en de sfeer. Daarmee wordt gezorgd voor een verleidelijk straatbeeld voor de bezoekers en de bewoners. Bij de herinrichting van de openbare ruimte van de binnenstad is bijzondere aandacht voor “vergroening”. Kleinere ingrepen zoals het opknappen van binnenhoven komen tot stand via particuliere initiatieven, veelal door het stadslab geïnitieerd.
  • Direct grenzend aan de binnenstad is in 2015 het tijdelijk Havenpark aangelegd dat zich in 2016 door ontwikkelt.
  • Daarnaast vindt een verkenning plaats naar kansen om de Grift Binnenstad richting realisatie te brengen. Realisatie van dit project is onder meer van belang vanuit klimaatadaptatie, om het afkoppelen van delen van de binnenstad mogelijk te maken en eventueel meer water in de binnenstad te kunnen beleven.

Behorend bij 2.3:

  • Groeninrichting nieuwe woongebieden
  • Stimuleren natuurlijke speelomgevingen

Nieuwe ontwikkelingen:

BROA 3.14 Herinrichting stadsranden (Robuuste Investeringsimpuls)
De verbindingen aan de noord- en oostkant van de stad behoeven een investering om stad en land beter op elkaar aan te laten sluiten en de stadsrandzone langs de A50 op Buitenstadskwaliteit te brengen. In dit deel van de stad worden drie projecten gerealiseerd uit de Robuuste Investeringsimpuls. Eind 2015 zijn deze aanbesteed. Concreet gaat het om drie projecten: verbinding Zevenhuizen-Zuidbroek, oostelijk deel van Park Zuidbroek en de verbinding over de A50 met het Weteringse Broek én de geluidswalzone langs de A50 ten noorden van het park in Zuidbroek. De projecten moeten vóór 1 januari 2018 afgerond zijn.

BROA 3.15 Beekbergsebroek (Robuuste Investeringsimpuls)
Voor de verbinding aan de zuidoostkant van de stad is een investering nodig om stad en land beter op elkaar aan te laten sluiten. Daarbij gaat het om de verbinding Matenpark-Beekbergerwoud. Deze loopt via het Beekbergsebroek, waar de grootste ontbrekende schakel ligt. Daar wordt vóór 1 januari 2018 de groen recreatieve verbinding gerealiseerd. Dit samen met de gebiedspartners.

BROA 3.16 Betere aansluiting Apeldoorn West en Binnenstad op Berg en Bos (Robuuste Investeringsimpuls)
Afgelopen jaren is veel geïnvesteerd om het Park Berg en Bos op te knappen. Echter de verbindingen met Apeldoorn West kunnen nog verbeterd worden. In aansluiting op de Badhuisspreng, wordt de Sprengvallei in 2016 opengesteld en opgeknapt. Daarnaast geeft het dan net vastgestelde Toekomstperspectief Apeldoorn West aan waar nog meer kansen en opgaven liggen om deze stadsrand te verbeteren.
Binnen zowel BROA 3.14, 15 en 16 krijgt Apeldoorn er in 2016 10 nieuwe wandelroutes bij, die stad en land met elkaar verbinden voor onze inwoners en bezoekers. Dit onder de vlag Apeldoorn te Voet, geïnitieerd door Stichting Wandelnet.

BROA 3.17 Landschapsbeheer
Voor dit project  wordt van de provincie Gelderland een subsidie ontvangen van € 199.000 voor het versterken van het landschapsaanleg en –herstel. de subsidie zal worden aangewend voor landschapsversterking algemeen, Loenen en Beekbergsebeek. Daarbij gaat het met name om ondersteuning van dorpsraden en aanleg van singels, laanbeplantingen, knotboomrijen, wandelpaden en herstel poelen.

BROA 25.10 Gelders Fietsnetwerk: fietspad Waterbergweg en Noordweg
Vanuit de provincie Gelderland ontvangt de gemeente een subsidie van € 72.000 voor aanpassingen van de fietspaden Waterbergweg en Noordweg. De bestaande recreatieve fietspaden worden qua verharding geoptimaliseerd van asfalt naar beton en verbreed. De omvorming heeft naast een verminderde onderhoudsgevoeligheid ook tot voordeel dat het rijcomfort voor fietsers wordt verhoogd.

Ambitie 3.0 : een duurzame, beheerbare leefomgeving met aandacht voor kwaliteit

210 Wegen, straten, pleinen en verkeersmaatregelen 550, 560 en 580 Natuurbescherming, openbaar groen en recreatieve voorzieningen 722/726 Riolering 724/732 Begraafplaatsen

Doelstelling

Ambitie 3.0 : een duurzame, beheerbare leefomgeving met aandacht voor kwaliteit

3.1.   Instandhouden van de basiskwaliteit van de openbare ruimte mbt functionaliteit, veiligheid, uitstraling en kosten.
3.2.   Zorgen voor een goed functionerend afvalwatersysteem en een beheerbare afvalwaterketen en watersysteem gericht op volksgezondheid, milieu, veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving, waarbij geanticipeerd wordt op de effecten van klimaatverandering.
3.3.   Zorgen voor een gedifferentieerd, kostendekkend aanbod van begraafplaatsen.

Prestaties

Behorend bij 3.1:

  • In het Herstelplan wegen is een aanpak voor de problematiek van de onderhoudsachterstanden voorgesteld. In 2014 is hiertoe het onderhoudsbudget verhoogd. Verder is voor 2014, 2015 en 2016 € 5 mln beschikbaar vanuit de provinciale middelen. De huidige structurele middelen stoppen de achteruitgang. Maatregelen zijn gericht op aanpak wegen met kwaliteitsniveau C en D (gestreefd wordt naar een maximum werkvoorraad in deze categorie van 6%.) De extra middelen van de provincie zouden bij de meting in 2017 een lichte inloop moeten laten zien. In het Uitvoeringsplan 2015 is ook een beperkt aantal wegen met schadeklasse E2 en E3 opgenomen. Dit zijn de zogenaamde risicowegen: wegen die met klein onderhoud frequent zijn ‘opgelapt’ en daardoor een verhoogd risico op schades hebben.
  • In beeld brengen van de levensduur en kwaliteit van de andere ‘assets’ in de openbare ruimte. Met name het bomenbestand krijgt in 2015 bijzondere aandacht.

Nieuwe ontwikkelingen:

Onkruidbestrijding op verhardingen
Op dit moment bestrijden wij de onkruidgroei op verhardingen met het middel Glyfosaat. Wetgeving is in voorbereiding om dit per 2016 te verbieden. De extra kosten om dit op te vangen worden binnen de bestaande budgetten opgevangen waarbij op onderdelen een verhoogd risico op incidentele overschrijdingen en uitstel van vervangingsinvesteringen wordt geaccepteerd. Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.1.

Behorend bij 3.2.
Uitwerking maatregelen rioleringsplan

  • klimaatadaptatie vormgeven en uitvoeren door handhaven huidige beschermingsniveau wateroverlast door klimaatrobuuste inrichting van de openbare ruimte en het afkoppelen van regenwater, oplossen knelpunten en communicatie en bewustwording samenleving.
  • Uitvoering vervangingsprogramma riolering, waar mogelijk gekoppeld aan andere opgaven.
  • Realisatie afkoppelprojecten 4-5 ha/jaar, veelal door meeliften met herstructurering en herinrichting van de openbare ruimte en participatie afkoppelen door particulieren.
  • Professionalisering rioleringsbeheer door verbeteren inzicht functioneren systemen door te meten en monitoren en op orde brengen en houden van het gegevensbeheer. Toepassen assetmanagement bij keuzes investeringen en beheer.
  • Verduurzaming afvalwaterketen door verminderen van rioolvreemd water, verbeteren bedrijfsvoering en het verder scheiden van afval(water)stromen (nieuwe sanitatie) om energie en grondstoffen te besparen en terug te winnen.

Nieuwe ontwikkelingen:

Planvorming en uitvoering rioolaansluiting Biezematen en Beekbergsebroek:
Programmatisch is de ontwikkeling van de Biezematen en Beekbergsebroek tot bedrijventerrein komen te vervallen. In het verleden is de keuze gemaakt om daarom de bestaande panden niet aan te sluiten op de (druk)riolering. In 2013 is in een deel van Beekbergsebroek buiten de plancontouren al drukriolering aangelegd. Voor de Biezematen en het overige deel van Beekbergsbroek zal een keuze moeten worden gemaakt voor de aansluiting van de bestaande panden in het licht van de actuele wet- en regelgeving.

Behorend bij 3.3

  • Uitvoering plan van aanpak voor maatregelen die de reservepositie versterken;
  • Inzet is om in 2016 te starten met de ontwikkeling van ruimte voor natuurbegraven. Dit hangt af van de uitkomst van een verkenning naar samenwerking met een derde partij.