1e lijns beleidsproducten

001 Bestuursorganen

Doelstelling

Inwoners en ondernemers voelen zich betrokken en hun participatiegraad en vermogen tot samenredzaamheid is hoog.

Prestaties

  • B&W onderhouden structureel en uitnodigend contact met inwoners, ondernemers & instellingen. Zowel via persoonlijk contact als sociale media;
  • B&W hebben een netwerk rond hun vakportefeuilles en gebiedsverantwoordelijkheid voor een stadsdeel;
  • In de samenwerking geven we ruimte voor experimenteren met alle mogelijke werkvormen: doetanks, stadslab burgerkracht, facebookgroepen;
  • Sociale infrastructuur en de mogelijkheden tot ontmoeten in de stadsdelen bouwen we uit;
  • We houden de huidige stadsdeelaanpak tegen het licht, halen in de samenleving ervaringen en ideeën op en vertalen deze in een nieuwe gebiedsaanpak. Op het moment van schrijven loopt dit proces en de uitkomst is nog niet bekend.
  • De foto van de wijk maakt deel uit van de nieuwe aanpak
  • Het huidige instrumentarium van de stadsdeelaanpak (toekomstagenda's en stadsdeelplannen) wordt ook tegen het licht gehouden, mogelijk komen er nieuwe vormen, denk aan een gebiedsvitaliteitsplan.
  • De aanbevelingen uit het onderzoeksrapport betrokken Dorpen worden uitgevoerd en ook betrokken in de nieuwe gebiedsaanpak.
  • De sociale infrastructuur en de mogelijkheden tot ontmoeten in de stadsdelen en dorpen bouwen we uit, onder andere via de uitvoering van de stadscontracten met de provincie Gelderland en met andere provinciale middelen.
  • Mochten er geschillen ontstaan dan lossen we deze in persoonlijk contact op en anders op basis van een advies van de Onafhankelijke Bezwarencommissie;
  • We werken de strategische doelen verder uit: comfortabele gezinsstad, innovatie in economie & duurzaamheid en het creëren van een toeristisch toplandschap. Voor toerisme en economie door programma’s (welkom in Apeldoorn, de ondernemende stad) en de comfortabele gezinsstad meer via de doelenbomen van de verschillende MPB programma’s . Dit zodanig dat de binnenstad levendiger en groener wordt, Apeldoorn een stad is waarin je graag thuis komt, we meer arbeidsplaatsen en kenniswerkers krijgen, de toeristische bestedingen toenemen en we meer top(sport)evenementen krijgen; In de voorjaarsnota gaan we uit van een intensivering op de thema’s Cleantech en de Veluwe, waarbij we toewerken naar een brede investeringsagenda;
  • Cleantech/duurzaamheid zal meer programmatisch op de agenda gezet gaan worden en moet leiden tot energie neutraliteit. Deels via de Agenda Stad en deels vanuit onze eigen agenda in de Cleantech Regio Stedendriehoek. Daarnaast blijven onze voorbeeld gevende rol en de aandacht voor belemmeringen in de regelgeving taken die worden opgepakt via de MPB programma’s;
  • We werken nauw samen met bedrijfsleven en onderwijs op innovatie en zetten in op Apeldoorn als Stagestad;
  • We willen naast samenwerking en lobby ook het instrument citymarketing gaan inzetten om te helpen onze drie strategische doelen te realiseren. Daarbij richt citymarketing zich vooral op:
  • vasthouden/aantrekken starters en jonge gezinnen;
  • bedrijven en de (juiste) werknemers vasthouden en aantrekken;
  • bezoekers vasthouden en aantrekken door hen te verbinden aan de kwaliteiten van de stad.
  • Ook evenementen zijn een belangrijk instrument om onze strategische doelen te realiseren. Daarom wordt het nieuwe evenementenbeleid afgestemd op onze citymarketing visie. Daarnaast zal het evenementenbeleid meer focus hebben op onze economische en maatschappelijke doelen en wordt er ruimte geboden voor vernieuwing. Met behulp van locatieprofielen gaan wij aan evenementenorganisatoren en andere belanghebbenden, zoals omwonenden, vooraf helderheid bieden wat de mogelijkheden per locatie zijn.

002 Bestuursondersteuning B&W

Doelstelling

Adequate ondersteuning van het college van B&W.

Prestaties

Via de ondersteuning van het college op het vlak van koersbepaling, communicatie, relatie management, lobby, bestuurlijke samenwerking, financiële en juridische advisering wordt bijgedragen aan de drie hoofddoelstellingen van het collegeakkoord:

  • De organisatie investeert continue in de eigen kwaliteit, flexibiliteit en toekomstbestendigheid om de ondersteuning van het college efficiënt en doelgericht te laten zijn. Hierbij kan worden gedacht aan het aanpassen van besluitvormingsdocumenten (college- en raadsvoorstellen) en de processen. Ook wordt eigen personeel via de Apeldoorn Academie opgeleid.
  • De 7 juridische concern criteria zijn de basis voor het gemeentelijk handelen. De besluiten van de gemeente moeten op basis van deze criteria  juridisch houdbaar zijn. Een systeem van juridische kwaliteitszorg zorgt voor het beperken van de juridische risico’s.
  • De indicatoren die zijn vastgelegd worden gemonitord via onder andere de burger- en ondernemerspeilingen. Deels via een vast format en frequentie en deels door specifieke onderwerpen tussentijds te peilen.
  • In de vorige MPB 2014-2017 heeft uw raad besloten 4 jaar lang € 300.000 te investeren in aantrekkelijkheid van de stad. Er zijn 6 thema's waarop die sturing in om Apeldoorn extra aandacht vraagt: (1) slimme concepten voor de binnenstad; (2) meer groen in de stad, (3) het uitlokken van extra bestedingen door een aantrekkelijker en zichtbaarder aanbod van cultuur, horeca en top(sport)evenementen; (4) het aanbieden van een toeristisch toplandschap waarbinnen de stad Apeldoorn meer profijt haalt uit de Veluwe en de toeristische attracties; (5) meer innovatie in de topsectoren van onze economie; (6) een groter hoog opgeleid arbeidspotentieel in en om de stad. Aan deze thema’s wordt invulling gegeven.

Nieuwe ontwikkelingen

Communicatie

Vanaf 2010 wordt het coalitie/bestuursakkoord voorzien van een communicatieplan.
In mei 2014 is ‘Door’ vastgesteld door de gemeenteraad. In de communicatieve verkenning ‘Doorvertellen’ (vastgesteld december 2014) worden de intenties zoals benoemd in ‘Door’ voorzien van communicatieve noties. Ook zijn ijkpunten geformuleerd en worden accenten gelegd. Als ijkpunten gelden: open, nabij, behoedzaam en met elan.
De accenten worden de komende jaren in communicatief opzicht gelegd op:

  • De samenleving op 1, over de nieuwe relatie tussen burger en bestuur.
  • Financieel op orde, schraalhans blijft keukenmeester;
  • Lobby, meer bekend en erkend in Arnhem, Den Haag en Brussel;
  • Evenementen, WK Beachvolleybal, VNG Congres, EK Volleybal Dames, AFAS, Giro etc.
  • Uitvoering 3 D’s, eigenlijk begint het nu pas.
Trendbrief

Er komt een periodieke trendrapportage. Vorm en frequentie worden in de loop van 2015 bepaald.

Van noodopvang naar AZC, naar tijdelijke reguliere huisvesting

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2a

Jonge cultuur

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2a

Citymarketing/Topevenementen

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2c.

Lobby

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.2e.

003/004 Burgerzaken

Doelstelling

De persoonsgegevens van alle inwoners van Apeldoorn zijn juist en actueel.
Deugdelijke en respectvolle dienstverlening waarin zoveel mogelijk in het eerste klantcontact wordt afgedaan; zie uitwerking in de paragraaf dienstverlening.

Prestaties

  • Verstrekken overheidsdocumenten;
  • Basisregistratie Personen en bijdragen aan de omvorming hiervan naar een landelijke administratie;
  • Voldoen aan vastgestelde BRP-norm;
  • Voldoen aan ISO 9001 - 2008 norm;
  • Voldoen aan beveiligingseisen;
  • Verzorgen van verkiezingen

Nieuwe ontwikkelingen:

eID

De ontwikkelingen rond de vaststelling van de identiteit op elektronische wijze zijn van directe invloed op de mogelijkheden tot verdere digitalisering van verschillende burgerzaken processen.

Wet elektronische dienstverlening burgerlijke stand

De verwachting is dat in fasen vanaf 01-07-2015 de elektronische aangifte van overlijden, vervolgens aangifte van huwelijk en geregistreerd partnerschap en daarna aangifte van geboorte mogelijk is. De feitelijke mogelijkheid daartoe wordt geregeld bij diverse inwerkingtreding Algemene Maatregelen van Bestuur(AMvB’s).

Verkiezingsborden en - spandoeken

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 5.1.

005 Bestuurlijke samenwerking

Doelstelling

Apeldoorn functioneert als een geziene samenwerkingspartner zowel in relatie tot de strategische doelen, de arbeidsmarkt, de dienstverlening  als in de bedrijfsvoering.

Prestaties

  • Samenwerking binnen de stedendriehoek (strategische Board, leefomgeving, mobiliteit), het stedenvierkant (arbeidsmarkt, diverse bedrijfsvoeringstaken), de Noord-Veluwe (jeugdzorg, AWBZ), de grote steden van Gelderland/de provincie (Gelrestad), met Zwolle, de 32 grootste steden van Nederland, de VNG, specifieke Rijkswerkverbanden en in relatie tot de Europese agenda. Ook de komende periode wordt ingezet op deze samenwerkingsverbanden.
  • Ieder raadslid, collegelid of ambtenaar van de gemeente Apeldoorn treedt binnen deze samenwerkingsverbanden op als ambassadeur.
  • Door de lobby te intensiveren genereren we met en voor onze samenwerkingspartners extra invloed en financiële middelen. De komende tijd wordt ingezet op het nieuwe coalitie akkoord van de provincie ‘Ruimte voor Gelderland’ met daarin opgenomen de gebiedsopgaven, waaronder Cleantech regio Stedendriehoek en De Veluwe (90 mln). Daarnaast wordt ingezet op de Agenda Stad/ Urban Agenda van respectievelijk Rijk en Brussel en de verkenning van Apeldoorn in Brussel. Tot en met 2016 is lobby budget beschikbaar gesteld. Naar verwachting is vanaf 2017 structureel een lobby budget nodig van €75.000,- per jaar.
  • Ondernemers en (onderwijs)instellingen worden uitgenodigd als samenwerkingspartner. Samenwerking met onderwijs en (onderwijs) instellingen is essentieel om middelen te ontvangen van provincie en Brussel.
  • legitimatie door regionale beleidsafspraken als sturings- en controle-instrument van de raad;
  • besluitvorming en handelen van de gemeente en bestuur is transparant en (digitaal) ontsloten.
  • Veel van onze doelstellingen realiseren we in samenwerking met verbonden partijen. Voor de sturing hierop werken we aan uniformering en verzakelijking van de kaderstelling die in 2015 zal worden vastgesteld.

006 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie

Doelstelling

Ondersteuning van de raad zodanig dat deze zijn kaderstellende en controlerende functie kan uitoefenen.

Prestaties

  • De Rekenkamercommissie voert onderzoeken uit inzake doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid waarvan de onderzoeksbevindingen input vormen voor de controlerende functie van de raad. Ook voert de Rekenkamercommissie zogeheten ex-ante onderzoeken uit die de kaderstellende functie van de raad versterken.
  • De raadsgriffie adviseert de raad en raadsleden over de werkprocessen en procedures, organiseert deze processen en verzorgt de logistieke ondersteuning. Daarnaast adviseert de raadsgriffie inzake vraagstukken met een meer inhoudelijk karakter.
  • De raadsgriffie ondersteunt de raad op communicatief vlak door middel webcast en door advisering over vormen van communicatie (o.a. (sociale) media).

921 Algemene uitkering gemeentefonds

Doelstelling

Een meerjarenberekening van de algemene uitkering gebaseerd op een juiste interpretatie van de circulaires gemeentefonds aangevuld met een inschatting van factoren die relevant zijn voor Apeldoorn.

Prestaties

  • Actief samenwerken met andere (100.000+) gemeenten, Rijk, G32 en VNG;
  • In de jaarrekening een afwijking van maximaal 1% van de geraamde algemene uitkering.

Nieuwe ontwikkelingen

Ontwikkeling Gemeentefonds
Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 2.

923 Uitkering deelfonds sociaal domein

Doelstelling

Een meerjarenberekening van de uitkering deelfonds sociaal domein gebaseerd op een juiste interpretatie van de circulaires gemeentefonds aangevuld met een inschatting van factoren die relevant zijn voor Apeldoorn.

Prestaties

  • Actief samenwerken met andere (100.000+) gemeenten, Rijk, G32 en VNG;
  • In de jaarrekening een afwijking van maximaal 1% van de geraamde uitkering deelfonds sociaal domein.

930/941 Gemeentelijke belastingen

Doelstelling

Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten. De belastingen die onder dit beleidsproduct vallen zijn de OZB, de toeristenbelasting, de hondenbelasting en de precariobelasting. De inkomsten uit deze belastingen vallen in de algemene middelen van de gemeente. Dat betekent dat de gemeenteraad bepaalt waarvoor de opbrengsten van deze belastingen worden ingezet. De algemene belastingen hebben een belangrijke budgettaire functie voor de gemeente Apeldoorn.

Prestaties

De gemeente is wettelijk verplicht om aan elke onroerende zaak binnen haar grondgebied een waarde toe te kennen, de zogeheten WOZ-waarde. De gemeente geeft de WOZ-waarde door aan het waterschap en de rijksbelastingdienst die de WOZ-waarde gebruiken voor hun eigen belastingheffing. Bij de gemeentelijke belastingen is de WOZ-waarde belangrijk bij het bepalen van de hoogte van de OZB en de rioolheffing (zie beleidsproduct 722).

Nieuwe ontwikkelingen:

Met ingang van 2016 maakt Apeldoorn, samen met de gemeenten Epe, Lochem, Voorst en Zutphen onderdeel uit van de belastingorganisatie Tribuut. Hiermee wordt het vaststellen van het uitvoeringsbeleid overgedragen aan deze regionale belastingorganisatie. Zowel het aangeven van de financiële kaders als het vaststellen van de belastingverordeningen blijft nadrukkelijk de verantwoordelijkheid van uw raad.

Correctie heffingen recreatieve branche
Voor een nadere toelichtingen hierop verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 3.1b.

922 Algemene baten en lasten

Doelstelling

Ramen van een op basis van de Gemeentewet verplicht budget voor onvoorziene en bestuurlijk onontkoombare uitgaven (€ 1,13 per inwoner).
Ramen van stelposten voor lasten en baten die (nog) niet aan een specifiek beleidsproduct toegerekend kunnen worden.

Nieuwe ontwikkelingen

Schrappen taakstelling vastgoed
Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 3.1c.

Stuurgroep Algemene Dienst:
Niet indexeren materiële budgetten in 2016
Niet indexeren uitgaande subsidies 2017
Niet indexeren uitgaande subsidies afzonderlijke instellingen 2017
Besparing onderhoudsbudgetten Beheer & Onderhoud/Ruimtelijke Leefomgeving
Vpb deels onderbrengen bij grondbedrijf

Voor een nadere toelichting verwijzen wij u naar Hoofdstuk 3, onderdeel 6. Voor een inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar Bijlage 4.3.

BROA 30.5  Investeringen 2014-2017
In de MPB 2014-2017 heeft uw raad besloten 4 jaar lang € 300.000 te investeren in aantrekkelijkheid van de stad. Er zijn 6 thema's waarop die sturing in om Apeldoorn extra aandacht vraagt: (1) slimme concepten voor de binnenstad; (2) meer groen in de stad, (3) het uitlokken van extra bestedingen door een aantrekkelijker en zichtbaarder aanbod van cultuur, horeca en top(sport)evenementen; (4) het aanbieden van een toeristisch toplandschap waarbinnen de stad Apeldoorn meer profijt haalt uit de Veluwe en de toeristische attracties; (5) meer innovatie in de topsectoren van onze economie; (6) een groter hoog opgeleid arbeidspotentieel in en om de stad. Aan deze thema’s wordt invulling gegeven.

2e lijns beleidsproducten

330 Dividend nutsbedrijven

Doelstelling

Als aandeelhouder van Alliander en Vitens ontvangt de gemeente Apeldoorn jaarlijks dividend.

511 Vormings- en ontwikkelingswerk

Doelstelling

Subsidiëring van stichting Mondial en stichting Bevrijding 1945.

530 Dividend sport

Doelstelling

Door middel van de rol van eigenaar invloed uitoefenen op het overheidsbedrijf Accres Apeldoorn BV.

Prestaties

  • Zorg dragen voor de continuïteit van de vennootschap.
  • Bijdragen aan het optimaliseren en verzakelijken van de relatie met Accres.

721 Dividend afvalverwijdering

Doelstelling

Als aandeelhouder van Circulus BV ontvangt de gemeente Apeldoorn jaarlijks dividend.

724 Begraafplaatsen

Doelstelling

Hier worden de kosten van begraven of crematie verantwoord van overledenen waarvan geen nabestaanden bekend zijn die de kosten op zich kunnen of willen nemen. De gemeente is verantwoordelijk voor deze taak op grond van de Wet Lijkbezorging (Wlb).

913/914 Geldleningen en beleggingen

Doelstelling

Er voor zorg dragen dat de rente over de uitgezette gelden tijdig wordt ontvangen.
Zo zorgvuldig mogelijk inschatten van de rentelasten in de begroting.

960 Saldi kostenplaatsen

Doelstelling

Dit is een administratief product.