4.4.1 Inleiding
Verbonden partijen zijn derde rechtspersonen waarmee de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel in het bestuur van een rechtspersoon of het hebben van stemrecht. Financieel belang is er, als de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld en die kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Wij hebben bestuurlijke en financiële belangen in gemeenschappelijke regelingen, deelnemingen en pps-constructies. Afhankelijk van onze mate van verbondenheid (bijv. geplaatst aandelenkapitaal) zijn wij in meer of mindere mate in staat om invloed op het beleid van de betreffende verbonden partij uit te oefenen.
4.4.2 Visie op verbonden partijen
Het gemeentebestuur van twee of meer gemeenten kunnen afzonderlijk of samen een gemeenschappelijke regeling treffen ter behartiging van één of meer belangen van die gemeenten. Hieronder volgt een toelichting op de gemeenschappelijke regelingen, waarin de gemeente Apeldoorn deelneemt.
Vanuit het oogpunt van het behartigen van het publieke belang, is Apeldoorn deels of geheel in het bezit van de aandelen van een aantal vennootschappen. Onderstaand worden per programma deze deelnemingen toegelicht.
Publiek private samenwerking is een middel om beleidsdoelen te realiseren. De samenwerking met marktpartijen moet meerwaarde opleveren. Meerwaarde in de vorm van het benutten van kennis en expertise van andere partijen en het spreiden van risico’s kan leiden tot efficiëntere uitvoering van plannen en projecten. Onderstaand een toelichting op deze PPS-constructies.
Ten opzichte van voorgaande jaren is de opzet van de paragraaf gewijzigd mede vanwege aanpassing van de wettelijke voorschriften (BBV). Deze aanpassingen voorzien o.a. in het expliciet benoemen van belangrijke risico’s bij en inzage in de vermogenspositie (hoofdlijnen) van de verbonden partijen.
4.4.3 Overzicht van verbonden partijen
a. Gemeenschappelijke regelingen
Programma 1
Regio Stedendriehoek
Vestigingsplaats: Twello
Doel en openbaar belang: Op intergemeentelijk niveau de belangen behartigen met betrekking tot gemeente overstijgende aangelegenheden op het terrein van ruimtelijke en sociale ontwikkeling, wonen, verkeer en vervoer en economische zaken
Deelnemers: 7 gemeenten met in totaal 414.000 inwoners)
Financiële bijdrage 2016: In de begroting van de regio Stedendriehoek is de totale gemeentelijke bijdrage geraamd op € 1.064.000. De bijdrage van de gemeente Apeldoorn bedraagt € 406.000.
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2016: De begroting 2016 is opgebouwd op basis van de op 29 december 2013 ondertekende en bekrachtigde "De Agenda Stedendriehoek". De rode draad hierin is om naast de samenwerking tussen de zeven regiogemeenten ook externe partners uit het bedrijfsleven, het onderwijs en maatschappelijke organisaties te betrekken bij het realiseren van maatschappelijke opgaven. In gezamenlijkheid is de nieuwe koers van de regio bepaald.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 294.000 en € 246.000
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 3.298.000 en € 3.565.000
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 44.000 en € 22.000
Risico(’s): het weerstandsvermogen van de regio Stedendriehoek is niet groot. Indien de regio op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Tribuut
Vestigingsplaats: Epe
Doel en openbaar belang: met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit.
Deelnemers: 5 gemeenten met in totaal 294.000 inwoners
Financiële bijdrage 2016: In het bedrijfsplan van Tribuut is de totale gemeentelijke bijdrage 2016 geraamd op € 5,15 mln. De bijdrage van de gemeente Apeldoorn bedraagt € 2,41 mln.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: In de tweede helft van 2015 wordt de uitvoering per 2016 voorbereid en wordt de samenwerking conform bedrijfsplan geïmplementeerd. De begroting 2016 van Tribuut wordt voor een zienswijze aan de gemeenteraad voorgelegd en begin 2016 door het bestuur van Tribuut vastgesteld. De afspraken over de uitvoering worden in een samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten vastgelegd.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): n.v.t.
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): n.v.t.
Rekeningresultaat 2013 en 2014: n.v.t.
Risico(’s): Tribuut is een nieuwe organisatie. De samenvoeging van de belastingtaken van de vijf gemeenten brengt risico's met zich mee, zoals weergegeven in het bedrijfsplan van Tribuut. Als één van deze risico's zich voordoet, kan dit leiden tot vertraging en extra kosten. De financiële ruimte in de begroting van Tribuut om deze risico's op te vangen is beperkt. Indien Tribuut op enig moment niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Programma 2
Veiligheidsregio N.O. Gelderland/GHOR
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: op regionaal niveau voorkomen, beperken en bestrijden van grootschalige incidenten en rampen, coördinatie van multidisciplinaire samenwerking van hulpverleners en uitvoeren van brandweertaken.
Deelnemers: 22 gemeenten met 812.000 inwoners.
Financiële bijdrage 2016: € 11.593.000.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016:
- De basisbrandweerzorg is afgestemd op de risico’s in het vastgestelde risicoprofiel Epe-Voorst-Apeldoorn.
- Opnieuw beoordelen en vaststellen risicoprofiel en regionaal beleidsplan. In 2016 wordt het beleidsplan 2017-2021 opgesteld. Het risicoprofiel wordt in 2016 geactualiseerd.
- Het organiseren van 2 multidisciplinaire oefeningen.
- Realisatie van het project Risicogerichte slagkracht als uitwerking van de beleidsvoornemens uit MOED (Masterplan voor een Optimale, Effectieve, Doelmatige brandweerorganisatie) en de implementatie daarvan in de periode 2016-2018, inclusief de regionaal te realiseren taakstellingen.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 6,5 mln en € 6,2 mln.
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 36,7 mln en € 32,6 mln
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 2,8 mln en € 1,6 mln
Risico(’s): De VNOG heeft een buffer van € 4,6 mln om risico's op te vangen. Hiervan is € 2,9 mln bestemd voor het opvangen van risico's binnen de brandweerclusters.
Vooralsnog lijkt de buffer voldoende groot om de bedrijfsvoeringsrisico's zoals benoemd in de begroting 2016 van de VNOG op te vangen.
Belangrijk risico voor de gemeente is de implementatie van Slagkracht en de bezuiniging die daarmee gerealiseerd dient te worden. Daarnaast wordt per 2017 een nieuwe verdeelsleutel ingevoerd, die kan leiden tot herverdeling van de gemeentelijke bijdragen.
Programma 4
Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: het behartigen van de belangen van de deelnemers ter zake van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Het samenwerkingsverband richt zich in eerste instantie op de uitvoering van milieutaken. Apeldoorn heeft ook milieuadvisering over diverse thema’s (bodem, geluid etc.) bij OVIJ ondergebracht.
Deelnemers: gemeenten Apeldoorn, Brummen, Epe en Voorst en Provincie Gelderland.
Financiële bijdrage 2016: € 4.058.000
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: De beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016 worden vastgelegd in de in het najaar 2015 op te stellen samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Apeldoorn en de Omgevingsdienst Veluwe IJssel.
Eigen vermogen (rekening 2014): € 370.000
Vreemd vermogen (rekening 2014): € 1.168.000
Rekeningresultaat 2014: € 101.000
Risico(’s): OVIJ heeft een algemene reserve gevormd van € 150.000 en een budget van
€ 60.000 in de begroting om risico's op te vangen. Belangrijkste risico is, dat OVIJ de efficiencytaakstelling die met de deelnemende gemeenten en provincie is afgesproken, niet of vertraagd realiseert.
Programma 6
Felua-groep
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: in kader van de Participatiewet mensen die door diverse oorzaken (lichamelijk, verstandelijk, psychisch, langdurige werkloosheid) een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, zoveel mogelijk begeleiden en ontwikkelen zodat zij het meeste uit zichzelf kunnen halen. Dit kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetacheringen, begeleid werken of werken binnen de Felua-groep.
Deelnemers: 3 gemeenten (Apeldoorn, Epe en Heerde).
Financiële bijdrage 2015: € 25,5 mln. (rijksbijdrage Apeldoorn in kader van WSW-oud)
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2015: Felua-groep zal in 2015 samen met het Activerium voorstellen uitwerken waarmee inhoud wordt gegeven aan de opdracht van het college van Apeldoorn om de werkprocessen van beide organisaties per 2017 in elkaar te schuiven.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 5,0 mln respectievelijk € 5,0 mln.
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 3,8 mln respectievelijk € 3,7 mln.
Rekeningresultaat 2013 en 2014: nadeel in 2013 van € 0,46 mln en een positief resultaat van
€ 78.000 in 2014. Het rekeningresultaat 2014 is ten bate van het eigen vermogen van de Felua-groep gebracht.
Risico(’s): uit de meerjarenbegroting van Felua volgt dat in 2015 en 2016 nog een tekort van respectievelijk € 334.000 en € 35.750 wordt begroot. Daarna wordt winst begroot, die oploopt tot € 336.250 in 2019. Felua-groep kan de begrote tekorten voor 2015 en 2016 nog uit de eigen reserves dekken. Als de tekorten onverhoeds toch groter zijn dan begroot of de geprognosticeerde winsten omslaan in verliezen, dan kan het eigen vermogen onvoldoende zijn en kan Felua-groep een financieel beroep doen op de in de GR participerende gemeenten. Dit risico schatten we op dit moment als klein in.
Programma 7
GGD Noord- en Oost Gelderland
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van de inwoners. Ten behoeve van de wettelijke verplichting op het gebied van collectieve preventie volksgezondheid werken gemeenten in de Achterhoek, Midden IJssel/Oost Veluwe en de Noord Veluwe samen.
Deelnemers: 22 gemeenten met in totaal 812.224 inwoners
Financiële bijdrage 2016: € 2.164.805
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2016: Voor de GGD vormen de programmabegroting 2016 en de Bestuursagenda 2014 - 2018 het inhoudelijke kader. De kern hiervan is dat de gemeenten die deelnemen in de GGD Noord- en Oost Gelderland hebben gekozen voor een organisatie die zich versterkt als gemeentelijke gezondheidsdienst. In 2013 is de gemeentelijke nota Op uw Gezondheid 2013 -2016 opgesteld, waarin beleidsvoornemens staan op het gebied van preventiebeleid en waar de GGD Noord- en Oost Gelderland nauw bij is betrokken. Prestatieafspraken met de GGD in het kader van de GR:
- Jeugdgezondheidszorg; doorontwikkeling van het basistakenpakket preventieve jeugdgezondheidszorg voor 4-19 jarigen. Flexibiliseren van de contactmomenten. Een extra contactmoment voor adolescenten in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs, positionering en organisatie van de jeugdgezondheidszorg.
- Algemene gezondheidszorg: bundeling kennis van zoönosen, verbinding sociale veiligheid en publieke gezondheid, opschaling tuberculosebestrijding, publieke gezondheidszorg asielzoekers
- Kennis en expertise; monitoring en evaluatie in het sociale domein, beleidsadviezen op maat aan gemeenten voor volksgezondheid, betere uitwisseling tussen wetenschap, beleid en praktijk d.m.v. de academische werkplaats Agora, ondersteuning van de samenwerking (op inhoud en proces) tussen gemeenten en zorgverzekeraars
Eigen vermogen: rekening 2014 en verwachting 2016: respectievelijk € 3.145.000 en € 2.365.000.
Vreemd vermogen rekening 2014 en verwachting 2016: respectievelijk € 3.537.000 en € 3.500.00.
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 391.000 en € 238.000
Risico(’s):
- Minder afname door de gemeenten van de plusproducten zoals jeugdzorg, algemene zorg en kennis en expertise.
- Opnieuw bezuinigingstaakstellingen bij gemeenten
- Gemeenten kunnen besluiten om in het kader van de decentralisatieopgaven voor het onderdeel Jeugdgezondheidszorg uit te treden. De JGZ hangt nauw samen met de andere taakgebieden van de GGD.
b. Deelnemingen
Programma 1
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats: Den Haag
Doel en openbaar belang: De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang. Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aandelenbelang: De Staat is de houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. Ieder jaar wordt door de bank dividend uitgekeerd. de gemeente Apeldoorn heeft 0,24% van de aandelen.
Financieel belang: Over 2014 is € 75.300 aan dividend ontvangen.
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2015: nvt
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 3,4 mld en € 3,6 mld
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): ca. € 128 mld en ca. € 150 mld
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 283 mln en € 126 mln
Dividend 2013 en 2014: € 168.000 en € 75.300
Risico(’s): Bij tegenvallende winstontwikkeling, dan wel een lagere uitbetaalratio over de winst kan het dividend tegenvallen.
NV Luchthaven Teuge
Vestigingsplaats: Teuge
Doel en openbaar belang: Faciliteren van General Aviation vliegverkeer en daaraan verbonden recreatie en bedrijvigheid binnen wettelijke en door de aandeelhouders gestelde kaders.
Aandelenbelang: 54 %
Financieel belang: De gemeente Apeldoorn heeft een belang van € 1 mln ingebracht in NV Luchthaven Teuge.
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2015/ 2016:
- Kostendekkende exploitatie.
- Eind 2015 neemt de Provincie Gelderland een luchthavenbesluit. Daaraan voorafgaand stelt de NV in samenspraak met betrokken overheden, bedrijven, omwonenden en belangenorganisaties een advies op over de toekomst van de luchthaven.
- Op basis van het advies en binnen de kaders van het luchthavenbesluit zal een plan worden opgesteld voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven en een nieuw bedrijfsplan.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 1,76 en € 1,51 mln
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014):€ 1,91 mln en € 2,52 mln
Rekeningresultaat 2013 en 2014: -/- € 37.000 en -/- € 251.000
Dividend 2012 en 2013: nvt
Risico(’s):
- het faillissement van de vliegschool heeft geleid tot minder vliegbewegingen
- risico is dat de vliegbewegingen langere tijd achterblijven ten opzichte van de planning, waardoor minder havengelden worden ontvangen
- fluctuerende brandstofprijzen, waardoor risico van lagere marge dan geraamd
Alliander NV
Vestigingsplaats:Utrecht
Doel en openbaar belang: Alliander is het netwerkbedrijf van het voormalige Nuon en in 2009 afgesplitst. Het netwerkbedrijf heeft alleen publieke aandeelhouders.
Aandelenbelang: 0,0043%
Financieel belang: Het resultaat (na belastingen en correctie) van Alliander in 2014 was € 323 mln. Hiervan is € 125 mln als dividend uitgekeerd. De gemeente Apeldoorn heeft hiervan 0,0043% ontvangen; dat is € 53.750.
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2016: In 2015 heeft er een ruilverkaveling plaats gevonden tussen de netwerken van de regionale netbeheerders Alliander en Enexis. Met de ruilverkaveling bedient Alliander alle burgers en bedrijven in de provincies Friesland, Flevoland, Gelderland en Noord-Holland en een deel van Zuid-Holland. Daarmee sluit het beter aan op de bestuurlijke indeling in ons land. Ook de klanten profiteren hiervan. De burgers in Friesland krijgen nu met 1 in plaats van 2 netwerkbedrijven te maken, alle burgers kunnen op termijn op 2 euro lager tarief rekenen. Bij de ruilverkaveling realiseert Alliander een boekwinst van € 140 mln, waarvan 45% zal worden uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 3,375 mld en € 3,579 mld
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 4,173 mld en € 4,093 mld
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 288 mln en € 323 mln
Dividend 2013 en 2014: € 53.750 en € 53.750
Risico(’s): minimaal
Vitens
Vestigingsplaats: Arnhem
Doel en openbaar belang: Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland en verzorgt de drinkwatervoorziening in de gemeente Apeldoorn. Vitens is afgelopen jaren ontstaan uit fusies van lokale en regionale drinkwaterbedrijven. In 2007 heeft de gemeente een belang in Vitens genomen.
Aandelenbelang: 1 aandeel
Financieel belang: Het financieel belang is gering. Het netto resultaat van Vitens in 2014 was een winst van € 42,1 mln, waarvan 40% aan dividend is uitgekeerd. Het dividend voor Apeldoorn bedroeg € 2,94.
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2015: nvt
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 438 mln en € 421
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 1,274 mld en € 1,293 mld
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 39,3 mln en € 42,1 mln
Dividend 2013 en 2014: € 2,72 en € 2,94
Risico(’s): nvt
Leisurelands (RGV)
Vestigingsplaats: Arnhem
Doel en openbaar belang: Het (laten) exploiteren van dagrecreatieve voorzieningen voor een breed publiek
Aandelenbelang: Apeldoorn heeft 16% van de aandelen. Voor Apeldoorn is de laagdrempeligheid en het onderhoud van de recreatieve voorzieningen van belang zoals Busloo. De gemeente kan hierop in hoofdlijnen invloed uitoefenen.
Financieel belang: De nominale waarde bedraagt € 32.604. De aandeelhouders hebben afgesproken dat de eerste vijf jaar van het aandeelhouderschap (t/m 2016) geen dividend wordt uitgekeerd.
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2016: nvt
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 50 mln en € 52,4 mln
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): in beide jaren € 52 mln
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 3,6 mln en € 2,5 mln
Dividend 2012 en 2013: geen
Risico(’s): minimaal
Programma 3
BV Parkeerexploitatie Orpheus
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: Het beheren en exploiteren van de parkeervoorzieningen gelegen aan het Churchillplein in Apeldoorn.
Aandelenbelang: de gemeente is voor100% aandeelhouder
Financieel belang: Jaarlijkse bijdrage van circa € 300.000 ter dekking van het exploitatietekort.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: in 2015/ 2016 wordt de BV ontbonden. De exploitatie en het beheer worden binnen de gemeentelijke organisatie ondergebracht.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): -/- 64.000 en -/- 6.000
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 190.000 en € 144.000
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € -/- € 11.000 en € 58.000
Dividend 2013 en 2014: nvt
Risico(’s): de kans dat er bij ontbinding van de BV onvoorziene verplichtingen voordoen is gering.
Programma 4
Circulus-Berkel BV
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: Circulus-Berkel vervult voor de gemeente Apeldoorn de wettelijk taak van het inzamelen en laten verwerken van huishoudelijk afval. Daarnaast heeft zij een adviserende en ondersteunende rol ten aanzien van afvalmanagement in de breedste zin.
Aandelenbelang: De gemeente Apeldoorn heeft 55% van de aandelen.
Financieel belang: De nominale waarde van de aandelen bedraagt € 3.565. De jaarlijkse omvang van de dienstverleningskosten bedraagt circa € 9 mln.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: in 2016 zal met Circulus-Berkel op dezelfde voet verder worden gewerkt als voorheen. Op basis van een specifieke Resultatenovereenkomst en zo nodig aanvullende opdrachten zorgt C-B voor de uitvoering van inzameling en verwerking van afval. In 2016 zal het nieuwe verwerkingscontract voor restafval ingaan (het vervoer zal worden aanbesteed). Ook zal de verwerking van GFT worden aanbesteed. De gesprekken over het eigendom en het beheer van het containerpark worden in 2016 afgerond.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 9,1 mln en € 9,5 mln.
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 22,1 mln en € 26,1 mln, waarvan € 5,6 mln leningen van de aandeelhouders.
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 2,2 mln en € 2,1 mln.
Dividend 2013 en 2014: Aan Apeldoorn is in 2013 € 0,9 mln en in 2014 € 0,6 mln dividend uitgekeerd.
Risico(’s):
- dat minder afval wordt aangeboden voor de afvaloverslag. Dit zal effect hebben op het resultaat van het overslagbedrijf van Circulus en leiden tot een lagere dividenduitkering.
- invoering van de vennootschapsbelasting voor overheidsbedrijven zal leiden tot een lagere dividenduitkering.
De risico's voor de gemeente als aandeelhouder zijn gering. De gemeente heeft de regie over de afvalinzameling en legt prestatie- en prijsafspraken vast in de dienstverleningsovereenkomst.
Programma 8
Stichting Exploitatiegarantiefonds OSCA
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: de stichting beheert 2 exploitatiegarantiefondsen, te weten één fonds gericht op de eerste 10 jaar en één fonds gericht op de periode na deze 10 jaar. Op verzoek van exploitant Exploitatiemaatschappij Omnisportcentrum BV kan in enig jaar de stichting een bijdrage verstrekken in het verlies op de exploitatie van het Omnisportcentrum, indien dit wordt veroorzaakt door een onvoorziene omstandigheid of door bijvoorbeeld een tekort op de participatie in een topsportevenement. Een resterend saldo aan het eind van de exploitatieperiode wordt uitgekeerd aan de Exploitatiemaatschappij Omnisportcentrum B.V.
Aandelenbelang: niet van toepassing.
Financieel belang: van belang is dat de stichting goed beheer voert. De gemeente kan dit controleren aan de hand van de jaarverslagen
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2016: het voeren van goed beheer
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 548.000 en € 667.000
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 11.000 en € 13.000 (kort vreemd vermogen)
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 45.000 en € 42.000
Dividend 2013 en 2014: niet van toepassing.
Risico(’s): de gemeente loopt geen risico.
Exploitatiemaatschappij Omnisportcentrum B.V
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: met deze exploitatiemaatschappij, dochter van Libéma Vastgoed, heeft de gemeente in 2006 een Huur- en Exploitatieovereenkomst Omnisportcentrum Apeldoorn afgesloten voor de exploitatie van het Omnisport Apeldoorn. Met het Omnisport accommodeert Apeldoorn lokale en landelijke sportorganisaties. Omnisport draagt bij aan de uitstraling van Apeldoorn
Aandelenbelang: niet van toepassing.
Financieel belang: de exploitatiemaatschappij ontvangt jaarlijks een contractueel overeengekomen exploitatiebijdrage van de gemeente van ruim € 700.000.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: nakoming van de in de een Huur- en Exploitatie-overeenkomst overeengekomen afspraken.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 785.000 en € 959.000
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 812.000 en € 545.000 (kort vreemd vermogen)
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 319.000 en € 174.000
Dividend 2013 en 2014: niet van toepassing
Risico(’s): het exploitatierisico is voor de exploitatiemaatschappij. De gemeente loopt geen rechtstreeks financieel risico. Wij kunnen wel afbreuk leiden door teruglopende evenementen-kalender Omnisport, door verslechtering relatie tussen exploitatiemaatschappij en gebruikers of door gebreken aan het Omnisport etc.
NV Orpheus theater/congrescentrum
Vestigingsplaats: Apeldoorn.
Doel en openbaar belang: het aanbieden van een breed cultureel programma. Het bieden van accommodatie en ondersteuning voor culturele organisaties in Apeldoorn, zowel op amateur- als op professioneel niveau.
Aandelenbelang: De gemeente Apeldoorn bezit 72,7% van de aandelen.
Financieel belang: De aandelen hebben een nominale waarde van € 270.000.
De gemeente verstrekt een subsidie van jaarlijks ruim € 4,2 mln. De gemeente is tevens eigenaar van gebouw, gronden en parkeergarage.
Beleidsvoornemens/ prestatieafspraken 2016: Orpheus heeft een nieuw Meerjarenplan 2016-2019 opgesteld. Groei van het eigen vermogen blijft primair de doelstelling (+€ 300.000 is de ambitie). Stijging van de opbrengsten, marges en resultaten over de hele lijn en groei van sponsorbijdragen (projectgelden) zijn de uitgangspunten. Voor het theater is de koers gericht op een stijging van 11% uit netto inkomsten kaartverkoop. Voor congressen is het doel een jaarlijkse omzetstijging van € 300.000. Ingezet wordt op +500 personen per event.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): -/- € 0,54 mln en -/- € 0,3 mln
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 3,7 mln en € 3,6 mln
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 88.000 en € 248.000.
Dividend 2013 en 2014: nvt.
Risico(’s):
- De financiële doelstelling voor 2016 staat onder druk, omdat de aanvullende subsidie in 2015 met € 450.000 en in 2016 met € 900.000 is verlaagd. Volgens het nieuwe meerjarenplan van Orpheus zal 2016 e.v. met een positief resultaat worden afgesloten.
- De NV heeft een negatief eigen vermogen .Als komende jaren geen positief rekeningresultaat wordt gerealiseerd en het eigen vermogen wordt aangevuld is het risico, dat de waardering van de aandelen op de gemeentelijke balans moet worden afgeboekt.
Programma’s 5, 7 en 8
Accres Apeldoorn BV
Vestigingsplaats: Apeldoorn.
Doel en openbaar belang: in opdracht van de gemeente beheren en verzorgen van de gebruikersexploitatie van de gemeentelijke maatschappelijke accommodaties. Vanwege juridische en fiscale aspecten en de wens om na de verzelfstandiging in 1999 de gemeentelijke aansturing zo maximaal mogelijk te laten zijn, is gekozen voor een vennootschapsconstructie.
Aandelenbelang: de gemeente is voor 100% aandeelhouder.
Financieel belang: de waarde van de aandelen op onze balans bedraagt € 18.151. De subsidie aan Accres bedraagt € 11.653.000. Accres huurt het gemeentelijk vastgoed voor € 6.350.000.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: in 2016 zal uitvoering worden gegeven aan de nieuwe prestatie afspraken die wij met Accres overeenkomen. Het bestuursakkoord waarin is aangegeven, dat wij de relatie met vastgoedbeheerder Accres zullen optimaliseren en verzakelijken, is vertrekpunt voor de nieuwe afspraken. In de nieuwe prestatie overeenkomst zal sprake zijn van een transparante opdrachtgever- en opdrachtnemer rol en versterking van de prijs-produktverhouding. Wij willen de mogelijkheden van Accres om zich als ondernemer op te stellen vergroten.
Eigen vermogen (rekening 2013 en 2014): € 4,0 mln en € 4,3 mln.
Vreemd vermogen (rekening 2013 en 2014): € 3,9 mln en € 3,7 mln (kortlopende schulden
Rekeningresultaat 2013 en 2014: € 1.150.000 en € 621.000.
Dividend 2013 en 2014: in beide jaren is de afgesproken € 260.000 gerealiseerd.
Risico(’s): Vanwege door de gemeente opgelegde bezuinigingen krimpt de portefeuille van Accres. Dit betekent dat de BV andere opdrachten en opdrachtgevers dient te verwerven om de continuïteit van het huidige bedrijf te borgen en waar mogelijk te versterken. Overigens kent Accres per 1/1/2015 een gezonde liquiditeits- en solvabiliteitspositie.
c. PPS-constructies
De PPS'en van het grondbedrijf worden gefinancierd via een schuldrelatie met de gemeente. Er is geen eigen vermogen van de partners gestort. Jaarlijks worden de kosten en opbrengsten in het onderhanden werk bijgeschreven, respectievelijk afgeboekt; er is geen rekening resultaat. Alleen bij beëindiging kan er rekeningresultaat ontstaan.
Programma 9
Veldekster BV
Vestigingsplaats: Ugchelen
Doel en openbaar belang: gemeenschappelijk tot exploitatie brengen van bouwgrond gericht op de realisering van woningbouw in een deelgebied van de Zuid West Poort.
Financieel belang: kosten en opbrengsten met betrekking tot de grondexploitatie komen ten laste dan wel ten gunste van de betrokken partijen op basis van een vastgelegde samenwerkingsovereenkomst. De gemeente neemt voor 25% deel in deze samenwerking.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: voor het wasserijcomplex bestaat een goed initiatief voor herontwikkeling met behoud van het bestaande. De ontwikkeling hiervan zal in samenwerking met de partners nader uitgewerkt worden.
Eigen vermogen rekening 2013 en 2014: € 0
Vreemd vermogen rekening 2013 en 2014: € 112.000 en € 81.000.
Rekeningresultaat 2013 en 2014: niet van toepassing
Risico(’s): met de huidige marktomstandigheden is de verkoop van (grote) kavels in deze prijsklasse niet eenvoudig. Het risico zit met name in de fasering.
Wegener
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: de transformatie van het plangebied passend binnen de visie voor de Zuidwestpoort.
Financieel belang: de gemeente participeert voor 1/3 deel. Daarnaast treedt de gemeente op als financier voor het onroerend goed.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: de door de gemeente op te stellen kantorenprogrammering kan aanleiding vormen de gemaakte afspraken te herzien.
Eigen vermogen rekening 2013 en 2014: € 0
Vreemd vermogen rekening 2013 en 2014: € 9.382.000 en € 9.454.000
Rekeningresultaat 2013 en 2014: niet van toepassing.
Risico(’s): de ontwikkeling van kantorenprogramma in zijn algemeenheid vormt een groot risico. Voor het risico op gemeentelijke gronden is begin 2014 door de raad een algemene verliesvoorziening ingesteld en is de raad voor de Wegener-locatie (niet openbaar) geïnformeerd.
Kanaalzone Zuid
Vestigingsplaats: Apeldoorn
Doel en openbaar belang: partijen (corporaties, provincie en gemeente) zijn overeengekomen het plangebied gelegen aan de Kanaalzone Zuid in onderlinge samenwerking te ontwikkelen tot een hoogwaardige locatie voor woningbouw, alsmede tot een locatie voor commerciële en maatschappelijke voorzieningen.
Financieel belang: elke partij draagt 1/3 deel van het risico in de grondexploitatie. De corporaties zijn 100% verantwoordelijk voor de opstalontwikkeling.
Beleidsvoornemens/prestatieafspraken 2016: de locatie wordt op basis van een overeengekomen planning ontwikkeld. Voor de afname van gronden staan vaste data, de bouw van de opstallen is aan de corporaties. Zij hebben een afnameplicht, geen bouwplicht.
Eigen vermogen rekening 2013 en 2014: € 0
Vreemd vermogen rekening 2013 en 2014: - € 6.878.000 en - € 7.125.000
Rekeningresultaat 2013 en 2014: niet van toepassing.
Risico(’s): met de vastgestelde herontwikkeling zijn veel risico’s uitgesloten. Toch blijft de marktontwikkeling voor de Pilot onzeker. Dat zit hoofdzakelijk in het bestaande vastgoed dat her ontwikkeld of verkocht dient te worden. Over dat bestaande vastgoed bestaan geen afspraken en het financiële resultaat is sterk afhankelijk van de actuele marktwaarde van dit vastgoed. In het bijzonder kunnen we hier noemen de herontwikkeling van het voormalige Kufa-pand en de verkoop van de Drieslagwoningen aan de Lepelaarweg en Kanaal Zuid.